Záchrana hradecké úzkokolejky se vyvíjí slibně

01.06.2024

Jiří Zimola: S participací měst a obcí souhlasím Boj o život zkrachovalé úzkokolejky...

[celý článek zde již 01.06.2024]


Komínek: Hlavně, aby se lokálka letos rozjezdila.

01.06.2024

Je už konečně vidět? Světlo na konci tunelu? Zdá se, že ano, ale jen to nezakřiknout. Jednání spějí...

[celý článek zde již 01.06.2024]


Slovenské Duo Jamaha hraje už třiadvacet let!

01.06.2024

Minulý měsíc uběhlo přesně deset let od doby, kdy na stránkách Žurnálu vyšel obsáhlý rozhovor s...

[celý článek zde již 01.06.2024]


...další články

Letní rozjezd úzkokolejky je pořád nejistý. Dva kraje a dva dopravci se musí dohodnout.

Publikováno: 01.05.2024

Vleče se to už dlouho a, jak se říká, skutek utek. Řeč je o úzkokolejce zkrachovalé společnosti Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), jejíž kýžený rozjezd byl naposledy avizován na letošní 1. červen. Jenže to zatím moc nevypadá. Jednání se vedou, dopravci se hlásí, soudy probíhají, věřitelé si okusují nehty, lidi čekají a sezóna se blíží. Aktuální informace poskytl hradecký místostarosta a manažer spolku měst a obcí Jindřichohradecká úzkokolejná dráha Bohumil Komínek.

V hradeckém Muzeu fotografie se 14. března uskutečnilo další jednání o úzkokolejce. Co se na sekání dělo?

B. Komínek: Schůzku jsme iniciovali za spolek měst a obcí Jindřichohradecká úzkokolejná dráha. Od chvíle, kdy bylo možno začít připravovat reorganizaci JHMD, tedy od letošního ledna, se snažíme u všeho zásadního být. S oběma dotčenými kraji jednáme průběžně, ale chtěli jsme vyvolat i jednání, na němž se sejdou zástupci všech, co mají s věcí co do činění, a všichni se vyjádříme ve smyslu, že pokračujeme dál. Setkání 14. března se zúčastnili náměstci obou hejtmanů, za věřitele pak jednatel JHMD Jan Kysela, jeho právní zástupce Michal Žižlavský, insolvenční správce David Jánošík, hradecký starosta Michal Kozár a já. Ukázalo se, že Jihočeský kraj i Kraj Vysočina stále hodlají poskytnout peníze na objednanou dopravu na úzkokolejce, což je velmi důležité. Náš spolek zařídil jízdní řády, jež už jsou schváleny a připraveny k použití. Lze z nich vypočítat objem dopravy, kterou by kraje u nového dopravce objednávaly a platily.

Proč Jihočeský kraj uvalil na výsledek jednání informační embargo?

B. Komínek: Ono je to trochu jinak. Schůzky se zúčastnil i člověk z Jihočeského kraje, který má na starosti komunikaci s médii. A on rozhodl, že příslušnou tiskovou zprávu vydá teprve tehdy, až bude jasné, zda se na schůzce odsouhlasené věci dají do pohybu nebo ne. Z našeho hlediska byl takový odklad zbytečný a spíše nahrával různým konspiracím. Nic tajného ani kontroverzního se na schůzce neřešilo. Šlo o ryze pracovní setkání, na němž se dva kraje měly dohodnout, jak k dané věci přistoupí.

Aktuální situace tedy vypadá jak?

B. Komínek: V lednu zahájila činnost akční skupina, která na obnovení provozu úzkokolejky pracuje. V této skupině je náš spolek měst a obcí na obou tratích, jenž ovšem bude muset být z legislativních důvodů změněn na veřejnoprávní svazek obcí, společnost Swietelsky Rail, jež se má starat o provozuschopnost tratí, a dopravce. Na soudě v Českých Budějovicích byla 31. ledna, coby vybraný dopravce, představena společnost Good Thing, dceřiná společnost WTT. Pokud by druhý zájemce o pozici dopravce, tedy společnost Gepard Express, dal nabídku pro kraje zajímavější, záležitostí by se opět musel zabývat soud. Kraje by proto měly co nejdříve oslovit dopravce oba.

Když jsou ve hře dva dopravci, neznamená to nutnost výběrového řízení, které může věc zase protáhnout?

B. Komínek: Nejednalo by se o výběrové řízení, nýbrž o řízení poptávkové, a to funguje jinak. V tomto případě, tedy v případě objednávky dopravy do padesáti tisíc kilometrů, lze službu objednat bez výběrového řízení. Je jen na krajích, jak se s dopravci domluví. Dle reorganizačního plánu není nutno upřednostnit nabídku nejlevnější. Upřednostnit by se měla nabídka nejefektivnější. Oba jmenovaní dopravci jsou na rozjetí letošní sezóny připraveni, ale oba by museli jednat ohledně železničních vozidel. Kdyby se vybraný dopravce nedohodnul s JHMD na pronájmu jejich vozidel, musel by to vyřešit jinak. Společnost Gepard Express se nechala slyšet, že pokud by k dohodě s JHMD nedošlo, zajistila by železniční vozidla nová. Ale stihli by to včas? Jisté je, že kraje a dopravci se musí co nejdříve dohodnout, a kraje nás o výsledku musí informovat.

Dalo by se říct, že kdyby jeden z dopravců vycouval, bylo by to pro věc dobré?

B. Komínek: Dalo.

Jednatel JHMD Jan Kysela hovoří o tom, že koleje úzkokolejky by měly vlastnit města a obce na tratích. Jenže města a obce se na to moc nadšeně netváří.

B. Komínek: Koleje by případně nevlastnily města a obce, vlastnil by je veřejnoprávní subjekt svazek obcí. S ostatními městy a obcemi má však smysl jednat teprve poté, až budeme vědět, že se dohodly kraje, což bude někdy po Velikonocích. Jestliže se kraje nedohodnou, nemá význam svazek obcí zakládat. Podotýkám, že svazek obcí ani jednotlivé obce by do toho nemusely dát ani korunu. Zdá se, že vedení některých měst a obcí tomu nevěří, ale je to tak. Jakmile bude reorganizace JHMD připravena, všichni budou se vším seznámeni, včetně ekonomické stránky věci a systému samofinancování.

Několikaměsíční lhůty pro úřední procesy jsou neúprosné. Je šance, že se stihnou?

B. Komínek: Kdyby se kraje držely časové osy a do konce března rozhodly, jak dál, lokálka by 1. června vyjet mohla. Jenže kraje se v daném termínu nedohodly a tím pádem padá i daný termín vyjetí lokálky. Nejdůležitější je, že do 30. května musí být hotov reorganizační plán. Jestli se to nestihne, bude problém. Věřím, že se tak nestane.

- Svatopluk Doseděl -