Východní silniční obchvat Nové Bystřice: Bude o záměru rozhodovat referendum?

07.03.2024

V roce 2022 zadal Jihočeský kraj zpracování dokumentace v souvislosti s dlouho plánovaným silničním...

[přečtěte si celý článek]


Členové spolku Chraňme Českou Kanadu mají k obchvatu města výhrady.

01.04.2024

K hojně diskutovanému tématu silničního obchvatu Nové Bystřice se níže vyjadřuje Marta Bartošková...

[celý článek zde již 01.04.2024]


Jiří Zimola: Odklon náklaďáků z města je bez silničního obchvatu nereálný.

01.04.2024

Téma východního obchvatu Nové Bystřice je po čase opět na stole a je kolem něj poměrně rušno....

[celý článek zde již 01.04.2024]


...další články

Nové obchodní centrum v Jindřichově Hradci! Záměr rozpoutal živou diskusi.

Publikováno: 01.07.2020

Developerská společnost De Linea z Ústí nad Labem intenzivně pracuje na přípravě nového obchodního centra, jež by mělo vzniknout při výpadovce z Jindřichova Hradce na Třeboň a České Budějovice. Areál s obchodním centrem zabere téměř jedenáct hektarů pozemků, a pokud se jmenované společnosti podaří získat stavební povolení ještě letos, výstavba centra by údajně měla vypuknout už v roce příštím. Zástupce investora Josef Brejcha sdělil serveru iDNES.cz, že příslušné pozemky má firma vykoupeny, ovšem to, kdo si hotové centrum pronajme, ještě jasné není, neboť zájemců je mnoho. Dle hradecké radnice je záměr v souladu s místním územním plánem, pozemek tímto způsobem zastavitelný je a město už na takového investora několik let čeká.

„Přímo ve městě jsme velká obchodní centra nikdy nechtěli, ale tohle místo akceptujeme a investorovi klást překážky nebudeme,“ řekl letos v dubnu hradecký starosta Stanislav Mrvka pro výše uvedený server a dodal: „Myslím, že takový obchodní komplex nikomu vadit nebude a Jindřichův Hradec jenom pozvedne.“

Řada zdejších občanů, včetně mnohých opozičních politiků, však tento optimistický názor nesdílí. Obchodníci se obávají úbytku zákazníků, potažmo příjmů, restauratéři taktéž a ekologicky zaměření lidé s nelibostí poukazují na další nahrazení zeleně asfaltovou plochou s betonovým monstrem uprostřed. K tématu se vyjadřuje městský radní Bohumil Komínek.

 

V souvislosti s novým obchodním centrem se šíří různé zprávy. V jaké fázi se tato věc nachází?

B. Komínek: V rámci projednávání dokumentace EIA (posouzení vlivu na životní prostředí, pozn. red.), což je první fáze, již musí investor absolvovat, se k záležitosti vyjádřil orgán státní správy, tedy městský odbor životního prostředí, a věcí se nyní zabývá kraj. Územní a stavební řízení budou následovat. Záměr developera každopádně trvá.

Inkriminovaný pozemek je celý v soukromých rukách?

B. Komínek: Ano. Město žádnou jeho část nevlastní a v minulosti ani nevlastnilo.

Celé roky se plánovalo, že v této lokalitě vznikne průmyslová zóna, která Hradečákům zajistí až stovky pracovních míst. Například v Pelhřimově nebo v Kamenici nad Lipou se toto podařilo. Proč najednou tahle změna využití onoho pozemku?

B. Komínek: Tento pozemek je od roku 1987 veden jako pozemek určený pro obchodně-průmyslové využití. Pravdou je, že byla doba, kdy jsme usilovali o to, aby zde vznikla průmyslová zóna v pravém slova smyslu, tedy výrobní objekty, ovšem toto se nám realizovat nepodařilo a zóna obchodní v rozporu s územním plánem města není. Záměr investora jsme tudíž akceptovali. Zóna s průmyslovými halami by na tuto obchodní zónu měla navázat v letech příštích.

Může město nějak ovlivnit, co na soukromém pozemku vznikne?

B. Komínek: Pouze prostřednictvím územního plánu. Což jsme učinili naposledy v roce 2014, kdy bylo, co se týče této lokality, potvrzeno její obchodně-průmyslové využití. Pokud majitel-investor toto dodrží, není co řešit. Jiná situace by nastala, kdyby se rozhodl, že zde vybuduje kupříkladu letiště. Jen takový ilustrační příklad.

Bude obchodní centrum pro Hradec skutečně přínosné? Nebudou na něm profitovat jen stavitelé a obchodníci odjinud?

B. Komínek: Věřím, že pro Hradec přínosné bude. Už jenom proto, že lidi, a nejen ti mladší, budou moci jezdit sem místo toho, aby za nákupy cestovali do obdobných center v Jihlavě či v Českých Budějovicích. Mám na mysli lidi z Třeboně, z Kamenice nad Lipou, z Žirovnice atp. Záleží na tom, jak se dílo podaří developerům a následně pak těm, kdo budou centrum či jeho dílčí části provozovat. Přínosné by jistě byly i změny v dopravním napojení. Uvažujeme o nich už od roku 2013, kdy o vybudování obchodního centra projevil zájem původní majitel pozemku. Konkrétně mám na mysli kruhový objezd, který by nahradil stávající křižovatku na hlavním tahu pod Penny Marketem. Kruhový objezd bez finanční účasti města by křižovatce odlehčil a výjezd z této části Hradce by učinil nesrovnatelně bezpečnějším. K autonehodám tu dochází poměrně často, a není to tak dávno, co zde došlo i k nehodě tragické.

Občané prý byli o projektu informováni nedostatečně a teď nestačí zírat.

B. Komínek: Jestli je to kritika města, musím namítnout, že obchodní centrum i kruhový objezd jsou záležitostí budovatele centra, respektive majitele pozemku, který je jediný kompetentní k tomu, aby o svých záměrech informoval. Občanská petice, která nedávno proběhla, měla tudíž směřovat také k němu. Když jsme obdrželi oficiální vyjádření k vlivu centra na životní prostředí (EIA), ihned jsme je vyvěsili na úřední desku, ale nic dalšího zatím ke zveřejnění nemáme. Lze říci, že o současnosti i budoucnosti víme totéž, co občané.

Informační kampaň by tedy měla vést společnost De Linea?

B. Komínek: Ano, ale podotýkám, že developerské firmy takovou kampaň zahajují zpravidla až po územním řízení, z něhož vyplyne, co v dané lokalitě má a může být. Je to logické. Do té doby postrádá informační kampaň opodstatnění.

Úkolem vedení města je hájit zájmy občanů a teprve potom vycházet vstříc zájmům cizích investorů. Činíte tak?

B. Komínek: Jak jsem již řekl, město má pevně daný územní plán, kterým určuje limity a pravidla svého rozvoje. Zde jak zvolení zastupitelé, tak i občané vstupují do diskuzí a společně vytváří základní dokument, na nějž mohou případní investoři navazovat.  Tvrzení, že vycházíme vstříc jejich zájmům na úkor občanů, je nesmyslné. Nehledě na to, že diskutovanou věc ohledně EIA neřešíme my, nýbrž Krajský úřad v Českých Budějovicích.

Spekuluje se i o tom, že v současné době jde hlavně o pozemek, o územní rozhodnutí a stavební povolení a o vybudování infrastruktury. Prý až bude toto všechno hotovo, může se stát, že developer takto ošetřený a zhodnocený pozemek prodá dál. Snadno a za stovky milionů. A co zde vznikne, mu bude jedno.

B. Komínek: Možnost, že developer svůj pozemek prodá a nový majitel na něm postaví něco úplně jiného, než zamýšlel majitel předchozí, v podstatě nepřichází v úvahu. Již zmíněná EIA totiž přesně určuje, jak a čím ono území bude zastavěno, a majitel pozemku je pak zcela limitován rozhodnutím územního řízení. Takže jestliže současný developer prodá pozemek a projekt někomu jinému, nový majitel se musí pravomocným územním rozhodnutím řídit také.

- Svatopluk Doseděl -