Otázky a odpovědi s hradeckým místostarostou

01.05.2024

Budou se úředníci města stěhovat pod jednu střechu, která dosud slouží policistům? A kam by v tom...

[celý článek zde již 01.05.2024]


Letní rozjezd úzkokolejky je pořád nejistý. Dva kraje a dva dopravci se musí dohodnout.

01.05.2024

Vleče se to už dlouho a, jak se říká, skutek utek. Řeč je o úzkokolejce zkrachovalé společnosti...

[celý článek zde již 01.05.2024]


Jitka Smutná: Herectví nelze dělat do mírného opocení.

01.05.2024

„Nejvyšší hodnotou je pro mne životní harmonie,“ konstatuje Jitka Smutná (72) a vysvětluje: „Ten...

[celý článek zde již 01.05.2024]


...další články

Úzkokolejka: Může být letní sezóna zachráněna?

Publikováno: 01.05.2023

I v březnovém Žurnálu jsme se obsáhle věnovali problematice společnosti Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) v úpadku, přičemž jsme tentokrát čerpali z podrobných informací, průběžně publikovaných na stránkách internetového Občasníku EU (se svolením autora textů). Nyní z téhož zdroje vybíráme informace další. Dodejme, že k tématu JHMD jsme se v tomto vydání dostali i v rámci exkluzivních rozhovorů s hradeckým starostou Michalem Kozárem a s náměstkem hejtmana Jihočeského kraje Františkem Talířem.

Letní sezónu úzkokolejky ohrožuje nečinnost?

Dne 20. března informoval Občasník EU o tom, že i když společnost JHMD na jednání věřitelského výboru slíbila, že připraví dostatečné podklady k výdajům, spojeným se získáním oprávnění k provozování dráhy, i očekávané příjmy, tyto podklady v řádném termínu, tedy do 17. března, nepředložila.

Příslib jízdních řádů, potenciální krok vpřed?

Dne 22. března potvrdil Jihočeský kraj jednání s předsedou představenstva JHMD Borisem Čajánkem. Jednali s ním konkrétně zástupci firmy JIKORD, která dopravu v Jihočeském kraji koordinuje. Předseda Čajánek je seznámil s chystanými kroky, směřujícími k restrukturalizaci JHMD a oddělení provozovatele a dopravce. Informoval též o stavu obou tratí (J. Hradec-N. Bystřice a J. Hradec-Obrataň) a o jednání s možnými dopravci.

Mluvčí Jihočeského kraje Hana Brožková řekla ke schůzce toto: „Bylo dohodnuto, že krajům (Jihočeskému a Kraji Vysočina, pozn. red.) budou předloženy jízdní řády na rok 2023 plus následný výhled možností potenciálního dopravce.“ Jindřichohradecký starosta Michal Kozár doplnil, že doufá, že tyto jízdní řády budou lepší, než ty, jež obdržel spolek Jindřichohradecká úzkokolejná dráha, a které nešlo ani připomínkovat.

Čajánek byl upozorněn, že úzkokolejka stále nemá bezpečnostní osvědčení, ale Jihočeský kraj připustil možnost, že při splnění zákonných podmínek bude s dopravcem jednat o případném zajištění rekreační dopravy.

Gepard Express nabízí jednoduché řešení

Dopravce Gepard Express, který má o provozování úzkokolejky zájem, je podle informací z Občasníku EU (z 23. března) schopen sám vyřídit povolení, jež JHMD v tuto chvíli vyřídit nedokáží. Nabízí, že si obě dráhy pronajme, oprávnění potřebná k jejich provozování získá a provoz úzkokolejky tím pádem spustí už v průběhu tohoto roku. Taková nabídka může mít jen krátkodobý přínos pro sezónu 2023, ale může mít i dopad dlouhodobý. Insolvenční správkyně konstatuje, že zajištění provozu v letošním roce by cestujícím (a nejen turistům) dalo najevo, že úzkokolejka v provozu je a může být zachována i do budoucna. Což by mohlo vyvolat zájem ze strany objednatelů dopravy, hrazené ze zdrojů veřejných.

Dodejme, že o získání povolení Drážního úřadu usilují i JHMD, které insolvenční správkyně vyzvala k doplnění podkladů pro projednání záměru zajištění povolení a bezpečnostního osvědčení provozovatele dráhy pro potencionální dceřinou společnost.

Budoucnost hradecké lokálky je v rukou věřitelů

Řešení úpadku JHMD pokračovalo 29. března jednáním před Krajským soudem v Českých Budějovicích, jehož výsledkem bylo rozhodnutí, že se věřitelé JHMD sejdou nejpozději do poloviny letošního května, a to opět u českobudějovického soudu. Dle insolvenčního soudce závisí termín setkání na rozhodnutí Vrchního soudu v Praze o podnětu JHMD. Insolvenční správkyně, státní zástupkyně i představitelé JHMD se předběžně shodli na termínu 17. května, na kterýžto den soudce plánuje rezervovat velkou zasedací síň.

Závěrem připomeňme, že získání příslušných povolení zabere provozovateli lokálky přibližně tři měsíce, příprava parní lokomotivy k vyjetí si vyžádá zhruba o měsíc méně a přitom z cca osmdesáti zaměstnanců JHMD zůstalo ve firmě posledních čtrnáct. A letní sezóna se kvapem blíží.

- Svatopluk Doseděl -

(zdroj: Miroslav Mareš, Občasník.eu)