01.01.2022
„Jestli ve mně něco vyvolává zoufalství a beznaděj, pak je to absolutní bezmoc před...
08.12.2021
K. Řečice – Řidič Fordu Focus, jedoucí po půl dvanácté po Tyršově ulici, pravděpodobně...
08.12.2021
J. Hradec – Policisté dopadli chlapa, co 21. září využil nepozornosti personálu hradeckého obchodu...
Publikováno: 05.05.2014
Povede kolem Nové Bystřice obchvat? Pokud ano, tak kdy? Co vznikne v areálu bývalé pohraniční stráže? Volnočasové zařízení pro širokou veřejnost nebo zábavní centrum pro horních deset tisíc? A nezačínají město zabírat vietnamští obchodníci? Odpovědi i na tyto otázky nám pro vás poskytl starosta Nové Bystřice Vladimír Bláha (ČSSD).
Na postu starosty jste už druhé volební období. Když jste funkci od Jiřího Zimoly (ČSSD) přebíral, jistě jste měl nějaké plány a vize. Podařilo se vám vše podstatné zrealizovat?
V. Bláha: Moje vize, jak říkáte, sahají až do doby, kdy jsem vykonával funkci místostarosty. Když se tedy ohlédnu zpět, uskutečněných plánů a záměrů uvidím celou řadu. Jedná se například o rekonstrukci základní školy a místních komunikací, o rekonstrukci zdejšího kulturního domu, který je dnes doslova perlou města, a o spoustu dalších větších či menších záležitostí. Já se ale raději dívám dopředu.
Komunální volby jsou nadohled. Počítáte s kandidaturou na post starosty?
V. Bláha: Starostování na malém městě není o politice, je především o práci. A já před sebou vidím spoustu nedokončených věcí i spoustu věcí, jež je třeba teprve začít. Po zralé úvaze jsem se tudíž rozhodl, že kandidovat budu.
V objektu bývalé textilky Alma se v roce 2008 usadila firma Hand Made. Dle mých informací zde funguje chráněná dílna. Je to tak?
V. Bláha: Ano. Objekty Almy jsou v Nové Bystřici dva. Jeden koupilo město a hodlá tam zřídit muzeum historických automobilů. Firma Hand Made s chráněnou dílnou funguje v objektu u výpadovky na Jindřichův Hradec. Není zde ale jen chráněná dílna, ve firmě Hand Made našli zaměstnání i lidé bez hendikepu.
To je jistě pozitivní. Já jsem se ale doslechl, že v této firmě panují poněkud otrokářské poměry. Doneslo se vám to také?
V. Bláha: Místní podnikatele se snažím pravidelně navštěvovat, ale ve firmě Hand Made jsem shodou okolností dva roky nebyl a tamní poměry proto neznám. To, co říkáte, jsem však každopádně neslyšel.
Projevila se přítomnost této firmy na místním trhu práce?
V. Bláha: Určitě ano, pracuje tam tuším kolem padesáti zaměstnanců, což není tak málo. Bývaly ovšem doby, kdy fabrika Alma zaměstnávala 400 lidí a dalších skoro 150 lidí pracovalo v Otavanu. Když pak tato pracovní místa zanikla, byla to pro Novou Bystřici hotová pohroma. Za každého podnikatele, který zde zřídí byť třeba jen několik pracovních míst, jsem proto vděčný.
Před chvílí jste zmínil záměr zřídit muzeum historických automobilů…
V. Bláha: Zhruba před dvěma roky mě oslovil sběratel veteránů pan Janouš, který má kořeny v Nové Bystřici, a sdělil mi, že by u nás svoji sbírku rád vystavil. Zastupitelům se nápad zalíbil a nakonec bylo rozhodnuto, že coby výstavní plocha by mohl posloužit objekt bývalé Almy v centru města. Pro úplnost dodávám, že tento objekt jsme koupili od správce konkurzní podstaty v roce 2009 asi za sedm milionů korun. Muzeum bychom rádi otevřeli během letošního srpna. Ve zrekonstruovaném areálu by měla být vystavena zhruba padesátka historických automobilů plus exponáty doplňkové. Motory, historická výrobní linka atp.
Hodně diskutovanou otázkou je budování obchvatu města. Pokud vím, bystřičtí z něj moc nadšeni nejsou a sepsali dokonce i nesouhlasnou petici.
V. Bláha: Je tomu jako ve spoustě podobných případů. Jedni tuto akci odsuzují, druzí by obchvat Bystřice kvůli odklonu kamionové dopravy přivítali. Já bych především rád zdůraznil, že obchvat by rozhodně nestavělo město Nová Bystřice, nýbrž Kraj, který v současné době zpracovává tzv. zásady územního rozvoje, do nichž zapracovává i všechny územní plány měst a obcí. Obchvat města je součástí územního plánu Nové Bystřice už desítky let a já jsem si takřka jist, že se jeho realizace jen tak nedočkáme. Dokonce si myslím, že se může stát, že tady obchvat nebude nikdy. Kraj po nás chce de facto jen to, abychom v novém územním plánu vymezili pásmo, jímž by obchvat případně mohl vést.
Vyhrála prý varianta, která zahrnuje i přemostění místní části Ovčárna…
V. Bláha: Zastupitelé odsouhlasili návrh, aby obchvat – pokud by k jeho stavbě došlo – vedl co nejdále od města a až za zástavbou ve zmíněné Ovčárně.
Byla by tato investiční akce spojena s odkupem soukromých pozemků? Nebo s vyplácením náhrad?
V. Bláha: Tohle je opravdu hodně předčasná otázka. Nicméně jsem moc rád, že ani já, ani ostatní radní žádný pozemek, jehož by se obchvat mohl dotknout, nevlastníme. Spekulace, namířené tímto směrem, jsou tedy zcela neopodstatněné. Mimochodem, domnívám se, že o obchvatu by neměla rozhodovat jen úzká skupina lidí. Jedná se o zásadní věc a já jsem přesvědčen o tom, že jako taková by měla být předmětem referenda.
Nezřídka se stává, že obchvat město doslova umrtví. Neobáváte se, že takové umrtvení může Novou Bystřici postihnout také?
V. Bláha: Neobávám. Obchvat by řešil především kamiony, které v centru města beztak zastavit nesmí a jejichž řidiči zde tudíž nenakupují. Osobním autům by ve vjezdu do města nikdo nebránil a zdejší obchodníci by tedy žádnou škodu utrpět neměli. Nehledě na to, že Nová Bystřice je turistickým městem a lidé, kteří sem budou jezdit za cykloturistikou, za úzkokolejkou, za golfem atd., ti všichni do centra určitě pojedou.
Zahájili jste výstavbu kompostárny. Má to nějakou souvislost s obchvatem?
V. Bláha: Nemá. Někteří lidé si to ale zjevně myslí. Kompostárna je plánovaná akce, na niž máme schválenu dotaci ze Státního fondu životního prostředí. Tímto způsobem chceme vyřešit zpracování biologického odpadu.
Když Jiří Zimola nastupoval na post jihočeského hejtmana, naznačil, že Nová Bystřice bude vždy patřit k jeho prioritám a že ji bude „hýčkat“. Máte dojem, že tak činí?
V. Bláha: Jiří Zimola je stále zastupitelem našeho města, zasedání zastupitelstva se pravidelně účastní a o město se coby zastupitel stará. Že by však Novou Bystřici nějak protěžoval z pozice hejtmana, to jsem nikdy nezaregistroval. Pokud něco takového řekl, určitě to myslel s nadsázkou. Je hejtmanem celého Jihočeského kraje, jedno město preferovat nemůže.
Co byste řekl k plánované inlainové dráze?
V. Bláha: Ta vznikne v městském parku a v Pivovarské ulici. Dráhu jsme měli stavět už vloni, ale protože jsme se nedohodli s vlastníkem pozemků, byla stavba přesunuta do roku letošního.
Okolí Nové Bystřice je turisticky mimořádně atraktivní. Co ale může město turistům nabídnout, když počasí turistice nepřeje?
V. Bláha: Například sportoviště. Na třítisícové město jich tu máme poměrně hodně. A další volnočasový projekt je na spadnutí.
Teď mluvíte o čem?
V. Bláha: Zastupitelstvo rozhodlo o prodeji městských pozemků pražské společnosti Hamaga, která vlastní a provozuje golfový resort u Nové Bystřice. Jedná se o pozemky v areálu bývalé pohraniční stráže a plánovaný rekreační resort má zahrnovat hotel vyšší kategorie s volnočasovými aktivitami s návazností na stávající areál Golfresortu Monachus. Dílo by mělo být hotovo do tří let od vydání stavebního povolení. Dokončené projekty firmy Hamaga naleznete například u Špindlerova Mlýna nebo na Lipně.
To zní dobře, ale nevyklube se z toho zařízení jen pro ekonomicky silné obyvatelstvo?
V. Bláha: Podobné obavy tu byly už v době, kdy zde vznikalo golfové hřiště, ale čas ukázal, že tomu tak není a že si sem může jít zasportovat kdokoli. Nehledě na to, že umožnění přístupu široké veřejnosti je nepochybně i v zájmu provozovatelů volnočasových zařízení. Dle naší dohody by tam občané města měli mít přístup dokonce za zvýhodněných podmínek a například bazén by mohla využívat i naše škola. K nedůvěře nemám důvod. Společnost Hamaga už znám a vím, že nepatří k těm, co říkají jedno a činí druhé.
Místní lidé tvrdí, že se Nová Bystřice stává městem Vietnamců. Souhlasíte s tímto názorem?
V. Bláha: Tento vývoj skutečně vnímám a nadšený z něj nejsem. Moje rodina provozuje v Bystřici obchod s textilem a bez přílivu vietnamských obchodníků bychom se klidně obešli. Základní nutností je, aby všichni měli stejné podmínky. Pokud stát od živnostníků něco chce, měl by to chtít ode všech, tedy i od živnostníků vietnamských. A můj dojem je, že tak nečiní. Vzhledem k tomu, že se mě to osobně týká, bych se k této problematice raději více nevyjadřoval.
Hejtman Zimola se nechal slyšet, že Rusko má enormní obchodní zájem o jižní Čechy a příhraničí a jemu že to dělá radost. Co vy? Máte stejné pocity?
V. Bláha: Já z toho zase takovou radost nemám. Je ale třeba položit si otázku, zda takové „invazi“ může město nějak zabránit. Obávám se, že ne.
Pomalu se blíží Velikonoce. Jak strávíte ty letošní. V duchu tradic?
V. Bláha: Předpokládám, že ano. A samozřejmě s rodinou. S vnoučaty obarvíme nějaká ta vajíčka, abychom byli připraveni na koledníky, a v pondělí ráno pochopitelně vyšlehám manželku, to musí být.
K Velikonocům patří mnohdy i zvýšená konzumace alkoholu…
V. Bláha: Letos mi bude 57 let a i proto se ode mě nikdo žádné alkoholové divočiny určitě nedočká (smích). Bude to v klidu a pohodě.
Pomlázku uplést umíte?
V. Bláha: Bohužel musím přiznat, že ne. Tuto dovednost jsem si nikdy neosvojil. Opět si tedy budu muset vystačit s pomlázkou kupovanou.
- Svatopluk Doseděl -