09.07.2021
J. Hradec – Odpoledne 14. května navštívil vskutku povedený vnuk své prarodiče, žijící v rodinném...
09.07.2021
H. Němčice – Řidič Škody Felicia jel 20. června ráno po trase Horní Němčice, Studená, Strmilov a...
09.07.2021
Třeboň – Vpodvečer v sobotu 5. června řešili strážníci partu čtrnáctiletých výrostků, kteří se...
Publikováno: 05.02.2013
Blažejov je malebná víska, o tom zřejmě nikdo z těch kdo ji navštívili, nepochybuje. Není to ovšem víska nikterak velká a místním lidem proto nejde na rozum, proč u těch několika zdejších komunikací musí stát rovných dvanáct dopravních značek STOP. S trochou nadsázky lze totiž říci, že v Blažejově se nejde ani rozjet, protože červená stopka je tu takřka všudypřítomná. A policejní hlídky si Blažejov po instalaci stopek údajně také oblíbily…
„Když přijíždíte do Blažejova od Hradce, dojedete ke stopce na železničním přejezdu, který umožňuje naprosto dostačující třistametrový výhled na obě strany,“ konstatuje Petr Slavík z Malého Ratmírova (místní část Blažejova) a navazuje: „Za Blažejovem, směrem na Ratmírovský rybník, je další stopka, dle mého názoru zcela nesmyslná. A tolik stopek přímo ve vsi? Jsou skoro všude. Nechápu, stejně jako spousta dalších lidí, co tudy jezdí. Jediná stopka, jež má opodstatnění, je u ratmírovského nádraží. Navíc jsem si všiml, že poté, co tady stopky přibyly, zvýšil se v Blažejově výskyt policejních hlídek, které u stopek rozdávají jednu pokutu za druhou. Připadá mi to všechno jako zbytečné pruzení řidičů.“
Tóth: Blažejov vypadá
jako dopravní hřiště
S názorem, že se v Blažejově stopek opravdu celkem urodilo, se ztotožňuje i blažejovský starosta Petr Tóth (SNK). Říká: „Když jsme v obci prováděli poslední investiční akci, tedy dešťovou kanalizaci, chodníky a úpravu komunikací, řešil projekt i dopravní značení. A musím říct, že stopek tu přibylo dost. Je jich tady dvanáct. Myslím přímo v Blažejově, místní části nepočítám. Vypadá to trochu jako dopravní hřiště.“
Dle starosty Tótha žádala obec o odstranění stopky u zdejšího železničního přejezdu směrem na Hospříz, ale u drážního úřadu prý kvůli tzv. rozhledovým poměrům nepochodila. „U této stopky se zejména v zimě obtížně rozjíždí,“ konstatuje Tóth a pokračuje: „Na křižovatce vedlejší a hlavní komunikace jsou dvě stopky – zprava a zleva – a řidič, odbočující vzhůru ke kolejím, musí těsně za křižovatkou znovu zastavit na stopce před přejezdem. Náklaďáky a traktory s vlekem tu mají problémy celoročně. Netvrdím, že všechny stopky v Blažejově jsou zbytečné, domnívám se však, že některé by tam skutečně být nemusely.“
Na dotaz, kolik jedna taková dopravní značka stojí, starosta Tóth odpovídá: „Stojí přibližně 3.000 korun. Značky na státní komunikaci platila Správa a údržba silnic Jihočeského kraje, značky na komunikacích místních platila obec.“
A jak Tóth okomentoval tvrzení, že po instalaci nových stopek, začalo do Blažejova jezdit výrazně víc policejních hlídek než dřív? A jejich pokutové bloky že jen šustí? „Ano,“ připustil stručně, „tuto informaci mám také.“
Tolkner: Poslední slovo
má vždy odbor dopravy
Ředitel jindřichohradeckého závodu Správy a údržby silnic (SÚS) Josef Tolkner k věci poznamenává: „SÚS je správcem komunikací druhých a třetích tříd a já se domnívám, že v Blažejově jsou stopky i na komunikacích místních. Osazení dopravních značek na námi spravovaných komunikacích stanovuje na návrh policie silniční správní úřad. Důvod instalace značek by vám tedy vysvětlili na odboru dopravy Městského úřadu v Jindřichově Hradci. My bez příkazu z tohoto odboru neosadíme jedinou značku. Pokud jsou dopravní značky instalovány v rámci nějaké investiční akce, musí existovat projekt a k tomu se odbor dopravy vyjadřuje také.“
Heřman: Nové stopky
jsou jen na přejezdech
„Že je v Blažejově dvanáct stopek? To se mi nezdá,“ podivuje se vedoucí hradeckého odboru dopravy Zbyněk Heřman. „Co vím, jsou nové stopky jen u železničních přejezdů. A jakmile přijedete do Blažejova, žádná stopka už nikde není. Po odbočení doprava, je tam značka dej přednost v jízdě a stopka je až na horním železničním přejezdu. Musíte ale rozlišovat místní komunikace a komunikace druhé a třetí třídy. Hovoříme-li o místních komunikacích, zde navrhuje umístění značek obec. My takový návrh jen projednáme s policií a učiníme příslušné rozhodnutí. Co se týče silnic druhé a třetí třídy, došlo v Blažejově pouze k instalaci již zmíněných stopek u železničních přejezdů, a to ještě po dohodě s Jindřichohradeckými místními drahami. Dvanáct stopek na silnicích druhé a třetí třídy v Blažejově není, já vím o dvou. V případě místních komunikací vám z hlavy neodpovím. Doporučuji stopky nafotit a každou s námi jednotlivě zkonzultovat. To, co jsem vám řekl, berte tedy jako informaci čistě obecnou.“
Brát slova Zbyňka Heřmana jako obecnou informaci určitě lze (i když ředitel SÚS říká, že odbor dopravy posvěcuje instalaci všech značek), ovšem uvěřit, že Blažejovští trpí halucinacemi a jejich starosta že neumí napočítat do dvanácti? To se nám moc nechce.
- Svatopluk Doseděl -
Tisková mluvčí hradeckých policistů:
Stopky jsou nainstalovány oprávněně
V souvislosti s tématem předchozího článku jsme pro úplnost oslovili i Policii České republiky. Tisková mluvčí hradeckých policistů Hana Millerová nám sdělila následující informace: „Hradecký dopravní inspektorát Policie ČR řešil železniční přejezdy v Blažejově se zástupcem příslušného železničního dopravce i s blažejovským starostou už v roce 2011. Tou dobou bylo rozhodnuto, že zdejší dopravní značení musí být nainstalováno tak, jak nyní nainstalováno je, protože jedině potom bude v souladu s normami, upravujícími problematiku dopravy. Za Policii ČR je tedy nutno konstatovat, že tzv. stopky jsou v těchto místech nainstalovány oprávněně, rozhledy jsou tu totiž nevyhovující. A tvrzení, že policisté provádí v Blažejově dohled až příliš často, komentovat nebudeme. Jde čistě o věc názoru, na který má právo každý.“
(sd)