11.05.2021
Jelikož má redakce Žurnálu zájem o maximální objektivitu, nabídla prostor k vyjádření i starostovi...
01.06.2021
Hojně diskutovanou personou hradeckého městského úřadu se minulý měsíc stal šéf odboru dopravy...
01.06.2021
Jak stojí v předchozím článku, dlouholetý vedoucí hradeckého městského odboru dopravy Zbyněk Heřman...
Publikováno: 10.08.2012
Arogance moci? Nekompetentnost? Korupce?
Zneužilo vedení města dotaci z Evropské unie?
Polní cesta mezi Děbolínem a bývalou tvrzí Sv. Barbora je bezpochyby jedno z nejkrásnějších míst v těsné blízkosti města a po desetiletí je cílem jak procházek, tak vyjížděk terénních cyklistů. Koncem letošního května se však hradečáci dozvěděli, že radní Jindřichova Hradce plánují 2,7 km této cesty vyasfaltovat a už v červenci tohoto roku, že má být záměr realizován. Proti tomuto plánu okamžitě vznikla místními cyklisty iniciovaná občanská petice a v hradeckých prodejnách cyklistických potřeb se zákazníků začali ptát, zda si vyasfaltování přírodní cyklostezky přejí. Kladně prý neodpověděl nikdo a podpisy pod peticí se začaly rychle množit…
Odpůrci asfaltování se na hradeckém městském úřadu zajímali, jakým způsobem si vedení města zjišťovalo, co vlastně lidi chtějí a zda se příslušní úředníci obrátili na nějaké odborníky. „Tyto otázky zodpovězeny nebyly, z čehož usuzuji, že žádný průzkum zájmu proveden nebyl, což nám koneckonců hradecký místostarosta Komínek potvrdil,“ říká mluvčí nespokojených cyklistů Tomáš Kotouč a dodává: „Naši myšlenku zjistit si názor občanů zpětně, pomocí ankety na městských webových stránkách, město zprvu přijalo, ale nakonec tento nápad zavrhlo. Nejspíš proto, že výsledek takové ankety by pro město nedopadl dobře.“
Cyklodálnice nelákají
Vedení města se údajně ohání tvrzením, že asfaltová cyklostezka přitáhne do města více cykloturistů, ovšem dle oponentů je opak pravdou. „Seriózní statistický průzkum České mountainbikové asociace prokázal, že největší ekonomický přínos plyne od majitelů horských kol, kteří se rekrutují z movitějších vrstev obyvatelstva a jsou ochotni utrácet za dražší kola i za kvalitní ubytování,“ tvrdí Kotouč. „Zároveň bylo prokázáno, že na přírodní cyklostezky se cyklisté vracejí raději, tyto stezky jsou totiž pokaždé jiné. Naopak do oblastí s převahou cyklodálnic přijíždějí turisté obvykle pouze jednou.“
Šokující přiznání?
Ze strany města zaznívá i tvrzení, že na nějaké změny plánů už je stejně pozdě. Dotace je přidělena, výběrové řízení už také proběhlo a rebelové? Ti se prý měli ozvat dřív.
„Domníváme se, že na zrušení špatného projektu není nikdy pozdě,“ reaguje Kotouč. „A ozvali jsme se hned, jak jsme se o záležitosti dozvěděli. Nehledě na to, že se nám dostala do ruky pozoruhodná korespondence mezi hradeckým Sdružením Strany zelených a Nezávislých kandidátů a Vladimírem Kramperou (vedoucí odboru rozvoje města, pozn. red.) z března 2011, v rámci níž Sdružení SZ a NK proti vyasfaltování cyklostezky protestuje stejně jako nyní my. A víte, co pan Krampera odpověděl? Písemně? Tohle: Tento zpevněný povrch je nutný z důvodu, že trasa cyklostezky (původní polní cesta) slouží zároveň pro obsluhu okolních zemědělských pozemků a nezpevněný povrch by vydržel cca jednu sezónu. Neuvěřitelné! Zástupce města se klidně přiznává ke zneužití dotačního titulu! Tato konkrétně zaměřená dotace byla přece městu poskytnuta na vybudování cyklostezky, nikoliv na opravu cesty pro zemědělce!“
Jak se tedy věci vlastně mají? Je chyba jen v nekompetentnosti úředníků? Nebo jde o záměrný finanční manévr, za který někdo dostal od někoho zaplaceno? A nebude město dotaci nakonec ještě vracet?
- Svatopluk Doseděl -