11.05.2021
Jelikož má redakce Žurnálu zájem o maximální objektivitu, nabídla prostor k vyjádření i starostovi...
01.06.2021
Hojně diskutovanou personou hradeckého městského úřadu se minulý měsíc stal šéf odboru dopravy...
01.06.2021
Jak stojí v předchozím článku, dlouholetý vedoucí hradeckého městského odboru dopravy Zbyněk Heřman...
Publikováno: 10.08.2012
Asfalt na přírodní cyklostezce?
Stovky cyklistů křičí: Nechceme!
Snad nejdiskutovanějším aktuálním rozhodnutím vedení Jindřichova Hradce je rozhodnutí o vyasfaltování stávající přírodní cyklostezky mezi Děbolínem a Sv. Barborou. Skutečnost, že by se měla polní cesta změnit v uhlazenou cyklodálnici, je totiž paradoxně proti mysli právě značnému množství cyklistů, kteří dopáleně prohlašují, že je jízda po sterilních cestách nebaví a vesměs svorně tvrdí: „Jízdu přírodním terénem máme rádi a naše kola jsou k takové jízdě uzpůsobena. Asfalt nechceme!“
Práce na cyklostezce mají vypuknout již tento měsíc, ale vzhledem k poměrně masivnímu odporu ze strany veřejnosti se nabízí otázky, zda je toto rozhodnutí kompetentní, zda nebylo učiněno zbrkle a proč byla vynechána diskuse s občany. Tomáš Kotouč z Jindřichova Hradce, autor občanské petice proti asfaltování (ŽURNÁL 6/2012), kterou podepsalo už cca 1000 signatářů, říká: „Město hodlá stezku vyasfaltovat údajně i z následujících důvodů. Nebude na ní bláto, úsek bude lépe sjízdný i se závěsnými vozíky pro děti a bude sjízdnější pro kola silniční. Jenže majitelé hradeckých cyklo-obchodů tvrdí, že v drtivé většině prodávají kola trekkingová a kola horská, zatímco prodej kol silničních představuje sotva jedno procento z celkového prodeje a závěsný vozík že za svým kolem táhne odhadem jen asi jeden cyklista ze sta. Já k tomu dodávám, že jak kola trekkingová, tak kola horská jsou konstruována pro jízdu mimo zpevněné cesty, tedy pro jízdu v přirozeném prostředí. A majitelé těchto kol, což je 99% cyklistů, pohyb v přirozeném prostředí milují. Stezka od Sv. Jakuba přes Děbolín na Sv. Barboru je poslední zpevněním nezničenou výpadovkou do přírody a i o ni teď mají cyklisté kvůli jakési dotaci od Evropské unie přijít.“
Hradec chce zničit
to, co jinde budují
Skupina vyznavačů hladkého povrchu představuje dle Tomáše Kotouče přibližně pouhá 2% cyklistů, ovšem zpevněných cyklostezek (těmto dvěma procentům vyhovujících) je prý dnes zhruba 75%, což se na první pohled jeví jako značný nepoměr. V případě Jindřichova Hradce jde o cyklostezky směrem na Horní Skrýchov, Jindřiš, Novou Bystřici a podél Nežárky.
„Jinde v republice vidíme snahu přilákat cyklisty budováním přirozených stezek s kořeny, kameny a brody,“ píše T. Kotouč ve své petici a pokračuje: „A Hradec si chce svůj přirozený trek zničit! Každého prostoru, který není vybetonován či vyasfaltován, bychom si přitom měli považovat. Rok co rok se těším, až sleze sníh a já zase vyrazím přes Děbolín na Barboru. Až ucítím mezi zuby bláto a kola zašustí v rašící jarní trávě. Jezdím tudy dvacet let, mám to tu rád a myslím si, že nejsem sám. Nechci tady asfalt!“
Postup vedení města
vyvolává otázky…
Ale aby nebyla řeč jen o cyklistech… Rekreační běžci také preferují nezpevněné cesty, neboť běh po tvrdém asfaltu je vyloženě nezdravý. A co senioři či pejskaři? Neprojdou se raději travnatou polní cestou než po asfaltu? Navíc lokalita mezi Děbolínem a Sv. Barborou má i nezpochybnitelnou estetickou kvalitu, kterou asfaltová cesta nejspíš moc nepozvedne.
A rozzlobení lidé (tedy nejen cyklisté) se teď důrazně ptají… Provedlo město včasný průzkum veřejného mínění? A je rozumné sáhnout lačně po každé nabízené dotaci? A skutečně budou všechny ty miliony investovány do cyklostezky? Neskončí část těch peněz v kapsách mocných? Odpoví nám někdo? Odpoví?
- Svatopluk Doseděl -