Členové spolku Chraňme Českou Kanadu mají k obchvatu města výhrady.

01.04.2024

K hojně diskutovanému tématu silničního obchvatu Nové Bystřice se níže vyjadřuje Marta Bartošková...

[přečtěte si celý článek]


Jiří Zimola: Odklon náklaďáků z města je bez silničního obchvatu nereálný.

01.04.2024

Téma východního obchvatu Nové Bystřice je po čase opět na stole a je kolem něj poměrně rušno....

[přečtěte si celý článek]


Zdeněk Izer exkluzivně pro Žurnál

01.04.2024

„Hodně fórů mám od kamarádů,“ říká vytrvale populární bavič Zdeněk Izer (58). „Stačí se potkat...

[přečtěte si celý článek]


...další články

Doprava v J. Hradci má i své problémy a jejich řešení často bolí.

Publikováno: 01.11.2022

Dopravní obslužnost a funkční dopravní komunikace jsou pro město záležitost zcela zásadní. Na obojím ovšem hlodá zub času a obojí dříve či později potřebuje konstruktivní zásah, který ovšem často obnáší i určité komplikace, jež se lidem příliš nezamlouvají. O informace k několika aktuálním jsme v závěru minulého měsíce (krátce před komunálními volbami) požádali jindřichohradeckého místostarostu Miroslava Kadeřábka (ČSSD).

Na provozování městské hromadné dopravy (MHD) vypsalo město výběrové řízení. Kdy to bylo?

M. Kadeřábek: Vypsání výběrového řízení předchází řada nezbytných úkonů a zakázka takto velkého rozsahu musí být minimálně rok před vypsáním tendru zanesena do věstníku Evropské unie. Takže tohle je záležitost stará přibližně dva roky.

Proč jste k vypsání výběrového řízení přistoupili?

M. Kadeřábek: Smlouva s poskytovatelem MHD se uzavírá na deset let, ale smlouva aktuální byla ukončena předčasně. Zejména kvůli vývoji v oblasti mezd. Stávající dopravce nám sdělil, že pokud nevyhovíme jeho novým finančním podmínkám, přestane službu poskytovat. Z toho důvodu byla spolupráce ukončena a následně došlo k vypsání nového výběrového řízení, do něhož se mohl přihlásit libovolný dopravce.

Dosavadní dopravce, tedy ČSAD Jindřichův Hradec, se přihlásil?

M. Kadeřábek: Ne.

A zájemců bylo kolik?

M. Kadeřábek: Do tendru se přihlásily dvě společnosti. ČSAD Autobusy České Budějovice a VKJ Autobusy Praha. Výběrové řízení těsně vyhrála společnost pražská, která splnila kritéria tendru a nabídla ekologické autobusy a lepší cenu.

Cenu za co?

M. Kadeřábek: Je to samozřejmě složitější, ale řečeno zjednodušeně, klient, v tomto případě město, platí dopravci určitou částku za vykázaný ujetý kilometr.

ČSAD Jindřichův Hradec výsledek tendru napadlo, byť se ho neúčastnilo. Proč?

M. Kadeřábek: Protože nechtělo, aby MHD v Hradci zajišťoval někdo jiný. Ale kdyby se do výběrového řízení přihlásilo a jeho výsledek pak chtělo napadnout, stálo by je to výrazně víc peněz, než když tak učinilo z pozice firmy, která se tendru neúčastnila. Mám na mysli peníze, které stěžovatel musí při podání stížnosti zaplatit Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. O tom, zda se jednalo o strategii, můžeme jen spekulovat. Zmíněný úřad výsledek výběrového řízení každopádně zneplatnil a město smlouvu s novým dopravcem tudíž podepsat nemohlo.

Mám informaci, že důvodem napadení výsledku tendru byla skutečnost, že vítězná firma nesplnila podmínky vyhlašovatele…

M. Kadeřábek: To není pravda. Podmínky výběrového řízení splnily oba zúčastněné subjekty. ČSAD Jindřichův Hradec však v průběhu výběrového řízení podalo námitky, na které dostalo odpověď. S vypořádáním námitek pravděpodobně spokojeno nebylo.

A co bude dál?

M. Kadeřábek: Znovu jsme se zaregistrovali do věstníku Evropské unie a další výběrové řízení se uskuteční v červnu příštího roku. Do té doby bude MHD zajišťovat stávající dopravce, tedy ČSAD Jindřichův Hradec. Za stejných podmínek, samozřejmě. Cena jízdného ani počet linek se nezmění.

Za autobusové zastávky MHD zodpovídá město a povinností ČSAD je vylepit na nich jízdní řády. Jenže mnohdy prý není kam je vylepit. Řada zastávek je poničena a plochy pro výlep jízdních řádů jsou nezřídka utrhané. Město se tím prý nezabývá a cestující se kvůli chybějícím jízdním řádům zlobí.

M. Kadeřábek: Musím říci, že o tomto problému slyším prvně. Zastávky MHD podléhají naší kontrole, ale prověřím to. Boj proti vandalismu je bojem nikdy nekončícím.

K relativně nové zastávce MHD u polikliniky… Když byla tato část Václavské ulice uvedena po rekonstrukci do provozu, ukázalo se, že přístřešek zastávky byl postaven tak nešikovně, že k ní autobusy nemohly pořádně přirazit a cestující měli problém s nastupováním i vystupováním. Následně učiněná náprava však podle řidičů nestačí. Zastávka byla jen o cca dvacet centimetrů zkrácena a to bylo vše. Řidiči konstatují, že k chodníku (nástupišti) stále zajet nemohou.

M. Kadeřábek: Pokud vím, k nápravě zde svého času skutečně došlo a současný stav příslušným normám plně odpovídá. Výhrady řidičů MHD se ke mně nedonesly.

V souvislosti se čtvrtou etapou rekonstrukce Václavské ulice byla zřízena objížďka jednosměrnou ulicí Na Piketě, která byla dočasně zobousměrněna a opatřena semafory. Řidiči na toto řešení ale dost žehrají a považují je za nešťastné. Nešlo to vyřešit jinak?

M. Kadeřábek: Tento úsek Václavské ulice s křižovatkou s ulicemi Na Točně a 28. října je velmi problematický a my jsme uzavírku v rámci rekonstrukce vyřešili nejlépe, jak to šlo. Objížďka ulicí Na Piketě byla jediným řešením a jedná se o záležitost krátkodobou. Tato dopravní komplikace skončí 14. října.

Ještě k rekonstrukci Václavské… Místní obchodníci poukazují na to, že pracovníci prováděcí firmy se na staveništi dost často vůbec nevyskytují, v bagrech si čtou atp. Zkrátka, že rekonstrukce by při větší produktivitě práce mohla proběhnout rychleji a oni by tudíž dříve přestali přicházet o tržby. Můžete to okomentovat?

M. Kadeřábek: Město, coby investor, zde kontrolu samozřejmě provádí, já osobně taky, a když jsem byl na místě, lidi tam opravdu pracovali. S firmou EUROVIA CS máme uzavřenu smlouvu, na základě níž musí dodržovat pracovní harmonogram, což ona činí. Motivační doložku v duchu „čím dřív doděláš, tím víc peněz dostaneš“ smlouva neobsahuje a ani to nebývá zvykem. Otázka je, zda by se urychlení negativně nepromítlo do kvality díla.

Na železničním přejezdu u bývalých jatek na Zbuzanech se provádí stavební práce, které si vyžádaly uzavření přejezdu. Co se tam vlastně děje? A jak dlouho to má trvat?

M. Kadeřábek: Ač se to třeba nezdá, tento železniční přejezd je poměrně hodně frekventovaný a protože přes něj vedou chodníky, chtěli jsme tento přejezd učinit bezpečnějším. Zdůrazňuji ovšem, že v této věci jsme pouze partnerem Správy železniční dopravní cesty. Na tomto přejezdu nyní dochází zejména k výměně zabezpečovacího zařízení a k instalaci závor. Termín dokončení je 7. října, tedy velmi krátce po vyjití tohoto vydání vašeho časopisu.

- Svatopluk Doseděl -