06.03.2025
Třeboň – Operátorka městské policie přijala koncem ledna žádost od zdravotnické záchranné služby o...
01.03.2025
Jak bude vypadat letošní letní sezóna na hradecké úzkokolejce, je stále ve hvězdách, ale situace...
01.03.2025
Jindřichohradecké gymnázium Vítězslava Nováka má odpradávna dobré jméno. Jeho krásná budova stojí v...
Publikováno: 01.03.2025
Jak bude vypadat letošní letní sezóna na hradecké úzkokolejce, je stále ve hvězdách, ale situace příliš optimisticky nevypadá. Plány údržby tratí (na Novou Bystřici a Obrataň) a přípravy jejich zprovoznění jak se zdá neexistují a i autor reorganizačního plánu Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) Jan Kysela se k věci vyjadřuje spíš rámcově. Vypadá to, že místo plánů je zde pouze bohulibá idea, která městům a obcím, sdruženým ve svazku Úzkokolejka nestačí. A bude letos lokálka jezdit alespoň v šestikilometrovém úseku mezi Bystřicí a Hůrkami? To se taky neví.
Peníze. Kde je vzít?
Jasno není ani v tom, odkud by na obnovu provozu mohly přijít peníze. Připomeňme, že než servisní společnost Swietelsky Rail záchranáře úzkokolejky raději opustila, vložila do opravy dráhy více než čtyři miliony korun, jež chce získat zpět v rámci insolvenčního řízení.
Z průběhu tiskové konference (viz tisková zpráva výše) bylo patrno, že vůle ke spolupráci tu je, ovšem svazek měst a obcí požaduje primární zahájení provozu lokálky, neboť tratě chce případně převzít ve stavu zcela bezpečném a provozuschopném.
V případě prodeje společnosti (podle reorganizačního plánu) by prý peníze nabídl investor, konkrétně společnost Good Thing, majetek za 110 milionů korun by získal svazek měst a obcí Úzkokolejka a zhruba 30 let by jej s cca desetiprocentním úrokem splácel. Jestli s tím bude svazek souhlasit, je otázkou, odpověď na ni ale odhadovat lze. Další neznámou je, zda se do projektu finančně zapojí Jihočeský kraj, Kraj Vysočina a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Pokud ne, celý plán zřejmě padá. Roční příspěvek od krajů by měl činit zhruba 20 milionů korun a stejná částka by měla přijít od SFDI.
Fikáček riskovat nehodlá
Letní sezónu zatím neprožívá ani smluvní dopravce Jihočeského kraje a Kraje Vysočina, tedy společnost Gepard Express Alberta Fikáčka.
„Přestože naše společnost byla kraji vybrána k provozování drážní dopravy na těchto tratích, na nadcházející sezónu se nijak nepřipravujeme,“ sdělil Fikáček Občasníku EU. „Z informací, které máme, je zřejmé, že tratě letos sjízdné nebudou, a to s velkou jistotou. Do tratí se aktuálně neinvestuje a ani se na nich nijak nepracuje. Krom toho mám důvod pochybovat o tom, že skutečný cíl vedení úzkokolejky je shodný s cílem deklarovaným – obnovit provoz. Zcela určitě nevyjedeme na trať, která bude sjízdná pouze papírově a její technický stav bude představovat riziko.“
Závady se nakupily
Občasníku EU se podařilo získat i informace o četných závadách úzkokolejky, které nikomu z angažovaných na klidu určitě nepřidají. Jak vyplývá ze zprávy dosluhujícího jednatele Správy úzkokolejných drah (dceřiná společnost JHMD) Tomáše Hůrky, vypracované pro potřeby insolvenčního správce JHMD, větších či menších závad nalezených při kontrole dráhy jsou tisíce. Mimořádně varovný je technický stav některých železničních mostů. Na most přes Nežárku zhruba dva kilometry od Jindřichova Hradce směrem na Obrataň je vstup zakázán. Částečně nebo zcela tady chybí podlaha, čtyři stykové šrouby a šest matic. Na mostě přes silnici I/34 u Kamenice nad Lipou hrozí, že se nedostatečně upevněná podlaha zřítí na komunikaci. Na mostě přes říčku Včelničku u Kamenice chybí dřevěné fošny…
Přichází nový spasitel?
Jednatele Hůrku hodlá Jan Kysela nahradit bývalým šéfem Správy železnic Pavlem Surým. Od toho se očekává, že svazku Úzkokolejka předloží plán údržby drah a Kysela tudíž bude na tuto údržbu muset zajistit peníze. Hovoří se zhruba o čtyřiceti milionech korun pro trať do Nové Bystřice a o padesáti milionech korun pro trať do Obrataně. Bez financí to nepůjde. Lze předpokládat, že inspektoři Drážního úřadu budou před letní sezónou nekompromisní a svým razítkem jen tak něco neposvětí.
- Miroslav Mareš, Svatopluk Doseděl -