Jindřichohradecká úzkokolejka dojezdila.

01.12.2022

Někdejší šéf JHMD Jan Šatava: Krach je důsledkem bídného manažerského vedení Jan Šatava stál v...

[přečtěte si celý článek]


Ředitel Boris Čajánek: Soukromá společnost nemůže platit to, co mají hradit kraje.

01.12.2022

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), dlouhé roky provozující dvě větve známé a oblíbené...

[přečtěte si celý článek]


Hradecká úzkokolejka: Dotčené radnice se vyjadřují.

01.12.2022

Nová Včelnice Severní větev hradecké úzkokolejky, vedoucí směrem na Obrataň, byla využívána...

[přečtěte si celý článek]


...další články

Hradecká úzkokolejka: Dotčené radnice se vyjadřují.

Publikováno: 01.12.2022

Nová Včelnice
Severní větev hradecké úzkokolejky, vedoucí směrem na Obrataň, byla využívána zejména lidmi, kteří z Jindřichova Hradce, Nové Včelnice a dalších obcí dojíždí za prací, především pak do průmyslově poměrně vzkvétající Kamenice nad Lipou. Jak moc jim konec vlakového spojení (z důvodu ukončení činnosti JHMD) zkomplikuje život? Starosta Nové Včelnice Tomáš Hrubec odpovídá: „Tuto záležitost řeší jihočeský koordinátor dopravy, tedy společnost Jikord, a lokálka bude tuším od 30. října nahrazena autobusovými spoji. Což ale neznamená, že občané absenci vlaků úzkokolejky vůbec nepocítí. Domnívám se, že autobusy budou de facto plnohodnotnou náhradou během pracovních dnů, ale o víkendech to bude horší. Oblast turistického ruchu tím tedy utrpí. Jižní větve směrem do České Kanady se to bude týkat ještě víc.“

Nová Bystřice

Starosta Nové Bystřice Jiří Zimola se slovy Tomáše Hrubce souhlasí, ale doplňuje je: „Je pravda, že jižní větev hradecké úzkokolejky, především její úsek blíže k Nové Bystřici, je záležitost spíše turistická, ovšem zhruba od Střížovic směrem k Jindřichovu Hradci byla lokálka využívána i pro dopravu cestujících do zaměstnání či škol. Takže bych to nerad paušalizoval, ale fakt je, že trať Obrataňská plnila základní dopravní obslužnost víc. Nicméně, náhradní autobusová doprava, zařízená společností Jikord, bude v případě potřeby fungovat i na větvi Bystřické.“

Problematikou JHMD se Jiří Zimola zabýval ještě coby jihočeský hejtman. Nyní vzpomíná: „Ohledně příspěvku kraje na základní dopravní obslužnost jsme s ředitelem Čajánkem jednali pravidelně, a už v té době jsem konstatoval, že na mě hospodaření firmy zdravě nepůsobí. S nadsázkou jsem říkal, že je tam víc ředitelů než lokomotiv. A bohužel se ukázalo, že můj názor s realitou nekolidoval. Osud společnosti JHMD mi de facto může být lhostejný, ale osud úzkokolejky, která k našemu regionu neodmyslitelně patří, mi lhostejný rozhodně být nemůže a lhostejný mi také není. Úzkokolejku jsme zdědili po předcích a kompetentní lidé z Jihočeského kraje i z kraje Vysočina by se měli zamyslet, co s ní dělat dál. Vytrhat koleje a pražce a nahradit je asfaltovou cyklostezkou asi nechce nikdo. Věřím, že řešení se nalézt dá. Inspirovat se koneckonců můžeme v sousedním Rakousku.“

Kamenice nad Lipou

„Úzkokolejku lidé z našeho regionu využívali k cestě do práce i do školy, ale nedomnívám se, že se jednalo o dopravu páteřní,“ říká starosta Kamenice nad Lipou Tomáš Tesař a pokračuje: „Se starosty menších obcí jsme o tom každopádně jednali. Druhá věc je, že vlaky na této trati používali i ti, kdo do Kamenice jezdí za prací například i z Jindřichova Hradce. Co se vytíženosti vlaků týče, jako turistická atrakce to myslím fungovalo dobře, a když pak vyjela parní lokomotiva, bývaly vagony zpravidla plné, ale kolik lidí se k nám lokálkou dostávalo do práce, odhadnout nedokážu. Jisté je, že náhradní autobusovou dopravu kraj zařídil. A jistá je ještě jedna věc. Úzkokolejka sem patří, má tu tradici a to, že takhle skončila, je smutné.

Jindřichův Hradec

Informace k tématu poskytla i tisková mluvčí Městského úřadu Jindřichův Hradec Eliška Čermáková. Napsala: „Zajištění dopravy je záležitost Jihočeského kraje a kraje Vysočina. Podle posledních informací tyto kraje vypoví JHMD od konce října smlouvu a od listopadu budou dopravu zajišťovat dopravci jiní. V tuto chvíli (25. 10., pozn. red.) zajišťují JHMD dopravu (na trasách, kde jezdily jejich vlaky) svými autobusy, ale od listopadu už nebudou zajišťovat ani to a trasy převezmou kraje. Ty musí zajistit základní dopravní obslužnost obyvatel, cestujících za prací a do škol. Dopravní obslužnost je tedy zachována, jen místo vlaků jezdí autobusy, horší je to z pohledu turistického ruchu. Úzkokolejka byla oblíbenou turistickou atrakcí a přes letní sezónu do Jindřichova Hradce a přilehlého regionu lákala velké množství návštěvníků. Z tohoto hlediska je úzkokolejka nenahraditelná.“

- Svatopluk Doseděl -