Spletli se o měsíc?

08.01.2025

Třeboň – V noci z 30. listopadu na 1. prosince bylo rušno na Masarykově náměstí. Partička...

[přečtěte si celý článek]


Hradecký místostarosta Bohumil Komínek k aktualitám v dopravě.

01.01.2025

Parkování je palčivý problém snad v každém městě a Jindřichův Hradec není v tomto ohledu výjimkou....

[přečtěte si celý článek]


Strmilovští hlasovali o větrných elektrárnách.

01.01.2025

V neděli 17. listopadu se ve Strmilově konalo avizované referendum, v němž místní občané vyjádřili...

[přečtěte si celý článek]


...další články

Hradecký místostarosta Bohumil Komínek k aktualitám v dopravě.

Publikováno: 01.01.2025

Parkování je palčivý problém snad v každém městě a Jindřichův Hradec není v tomto ohledu výjimkou. Ale něco už se údajně začíná dít. Víte, co je to Park & Ride? Proč u komunikací v některých městských lokalitách nejsou přednost v jízdě upravující dopravní značky a platí tu pravidlo pravé ruky? Co přinesla rekonstrukce Janderovy ulice? Splnila očekávání? Kdo bude během příští dekády provozovat městskou hromadnou dopravu? A co úzkokolejka? Hradecký místostarosta Bohumil Komínek, který má oblast dopravy v gesci, na to všechno odpovídá.

Pracujete na zlepšení systému parkování ve městě a inspiraci hledáte v jiných městech, například v Jihlavě. Přinesla tato sondáž nějaké nápady?

B. Komínek: Nejhorší situace je dlouhodobě na sídlištích, zejména na Hvězdárně. A inspiraci hledáme tam, kde už se s tímto problémem vypořádali. V Jihlavě zvolili způsob, který se nám jeví jako smysluplný. Systém parkování tam nezměnili najednou, ale postupovali od lokality k lokalitě. Začali na sídlištích, pokračovali zaplněnými ulicemi atd. Naší prioritou je, aby byl zvolený systém vůči občanům maximálně přívětivý. Uvažovali jsme i o výstavbě parkovacích domů, například v rámci revitalizačních projektů Změň Hvězdárnu a Změň Vajgar, ale zájem lidí o takovéto parkování je zatím velmi vlažný.

Snaží se město o vytěsnění aut přespolních řidičů z ulic na parkoviště?

B. Komínek: V rámci plánu dopravní obslužnosti města jsme vytipovali několik míst, která by mohla sloužit jako Park & Ride, tedy záchytné parkoviště v docházkové vzdálenosti od centra města nebo umožňující snadný přístup k městské hromadné dopravě. Jedná se například o lokality u nádraží, u Lidlu… Tyto plochy by měli využívat jak turisté, tak ti, kdo do Hradce dojíždí za prací. Systém Park & Ride, je optimální i pro ty, co se v Hradci zdržují delší dobu, třeba týden. Napadají mě studenti vysoké školy, kteří sem přijedou autem v neděli večer nebo v pondělí ráno a v pátek odpoledne jím zase odjíždí domů.

Poměrně velká parkoviště tu jsou. V Miřiovského ulici, u zimního stadionu, u Jitřenky, na konci Denisovy ulice… Nestačí to?

B. Komínek: V podstatě by mělo. Nechali jsme si vypracovat studii, z níž vyplynulo, že žádné parkoviště, včetně těch právě jmenovaných, není po celý den stoprocentně obsazeno. Je to tím, že lidé, dojíždějící do Hradce za prací, na těchto parkovištích parkují neradi a k odstavení auta využívají spíš ulice, v nichž je stání povoleno.

Neutichá kritika uspořádání dopravního provozu na náměstí Míru. Stále neuvažujete o jeho opětovném zprůjezdnění kolem dokola?

B. Komínek: Dopravní provoz na náměstí Míru funguje. Lze předpokládat, že v souvislosti s novým obchodním centrem u výpadovky na Třeboň dojde v centru města k jistým změnám, a my teď musíme počkat, jak se obchodní život v centru města vyvine. Například na dopravní obslužnosti bank na náměstí Míru poslední úprava provozu nic nezměnila. A dodávám, že tlak na návrat k původnímu stavu není tak velký, jako býval dříve.

Dopravní značky, upravující přednost v jízdě, nahrazuje na řadě míst ve městě nařízená přednost zprava, tzv. pravidlo pravé ruky. A někde to působí nelogicky. Na sídlištích či u rohové pizzerie v parku musí řidič, jedoucí zjevně po hlavní komunikaci, dát přednost autu, očividně přijíždějícímu z komunikace vedlejší. Nejsou značky lepší?

B. Komínek: Obyvatelé některých lokalit usilovali o snížení rychlosti projíždějících vozidel, a my, abychom jim vyšli vstříc, jsme využili toho, že v obytné zóně obecně platí tzv. pravidlo pravé ruky, tedy přednost v jízdě zprava a bez značek. Je to stejné jako na parkovišti. Když se po něm pohybuji, vždy musím sledovat komunikaci vpravo. A požadovaný efekt to přineslo, rychlost dopravy se v příslušných oblastech snížila a ke kolizím z důvodu nepřítomnosti značek tam nedochází. Zvykli jsme si. U zmíněné pizzerie v parku je to ale něco jiného. Řidič jedoucí Kostelní ulicí tu vyjíždí z obytné zóny a vozidlům jedoucím od Masarykova náměstí (zprava, pozn. red.) proto musí dát přednost.

O dopravních značkách rozhoduje dopravní komise, policie…?

B. Komínek: Dopravní značení na místních pozemních komunikacích navrhuje samospráva města na základě požadavků a doporučení. Město podá žádost o změnu na odbor dopravy a na dopravní policii a poté vyčká, zda bude schválena. Dopravní komise je doporučující orgán směrem k Radě města. I od ní máme řadu podnětů ke zlepšení bezpečnosti na komunikacích, a to nejen co se týče dopravního značení.

Rekonstrukce Janderovy ulice je hotova. Vyřešila tato akce to, co jste vyřešit chtěli?

B. Komínek: Ano. O potřebných změnách v této ulici jsme se bavili už od roku 2018. Kromě městského úřadu jsou tu dvě školy a bezpečnost dětí nebyla ideální. Obousměrná vozovka byla úzká, chodník u druhé základní školy taky a navíc na něm nezřídka částečně parkovala vozidla rodičů a ještě ho tak zužovala, chyběly tu zpomalovací prahy… Nyní se tady doprava zklidnila a lidé, zejména děti, jsou chráněni mnohem víc. Další novinkou je změna přednosti v jízdě. Komunikace mezi základní uměleckou školou a Masarykovým náměstím se stala hlavní a v úseku podél cukrárny Kaštánek zůstala jednosměrná.

Ještě k Janderově ulici. Nově vzniklé esíčko za jednosměrkou u služebny městské policie se mnohým nejeví jako šťastný nápad. Větší auta tu prý mají při průjezdu problémy.

B. Komínek: To si nemyslím. Tato část komunikace je vytvořena tak, aby po ní projelo i auto větší. Zásobovači místních provozoven a městského úřadu by tu taky neměli mít potíže. I zde bylo hlavním důvodem úpravy zklidnění dopravního provozu před městským úřadem a školou, k němuž také došlo. Zmíněná úzká jednosměrka mezi bufetem Labužník a cukrárnou Kaštánek zůstala dispozičně beze změny. Její rozšíření by sice bylo fajn, ale v úvahu nepřichází. Pokud ji nakrátko zablokují třeba popeláři, ostatní řidiči musí buď počkat, nebo mohou toto místo objet Klášterskou a Husovou ulicí, tak jako dřív.

Z letošního výběrového řízení vzešel nový provozovatel hradecké městské hromadné dopravy (MHD) pro následujících deset let. Stala se jím společnost ČSAD autobusy České Budějovice, používající obchodní značku Busem. Na výsledek tendru si stěžovala konkurenční společnost ČSAD Jindřichův Hradec z koncernu ICOM Transport, ale protože nezaplatila povinnou kauci, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se jejími námitkami nezabýval. Je to tak?

B. Komínek: Ano. ÚOHS už nám oznámil, že podepsání smlouvy s novým dopravcem, tedy s Busem, nic nebrání. Nový provozovatel MHD by měl začít fungovat nejpozději do patnácti měsíců od podpisu smlouvy.

Už jste vítězného dopravce vyzvali, aby smlouvu jako první podepsal?

B. Komínek: Vyzvali. A byli bychom rádi, kdyby tak učinil co nejdříve. Od podpisu smlouvy totiž běží lhůta, během níž se dopravce musí postarat o zajištění požadovaných autobusů. My požadujeme osm nových. Čtyři naftové, čtyři elektrické. A všechny vybavené technologiemi, jež nám umožní sledovat, kde a kolik cestujících nastoupilo a vystoupilo. Na základě těchto údajů pak budeme schopni MHD průběžně optimalizovat. Tyto autobusy budou samozřejmě v městských barvách, stejně jako ty stávající. Věřím, že dopravce udělá vše pro to, aby mohl jezdit co nejdřív. (Těsně po uzávěrce tohoto vydání jsme získali informaci, že smlouva byla podepsána 29. listopadu. Zahájení činnosti nového provozovatele MHD se předpokládá během prvních dvou měsíců roku 2026.)

Jaká je situace na úzkokolejce? Předseda představenstva Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) Jan Kysela si letní sezónu na lokálce v médiích pochvaluje, ale ona to prý až taková sláva nebyla. A avizované vánoční jízdy mají být v ohrožení, neboť dopravce, firma Good Thing, jezdící s lokálkou v šestikilometrovém úseku mezi Novou Bystřicí a Hůrkami, finančně nepokryl nutnou údržbu trati, která tudíž byla uznána jako provozu neschopná.

B. Komínek: Upřesním to. JHMD, respektive jejich dceřiná společnost Správa úzkokolejných drah (SÚD), pro niž jsou veškerá provozní povolení vystavena a která je u soudu vedena jako tzv. čistá, pronajala firmě Good Thing zmíněných šest kilometrů trati, na nichž pak tato firma od letošního srpna provozovala komerční jízdy. V rámci této činnosti vznikly poplatky za použití dopravní cesty a SÚD už to s dopravcem řeší. Jednatel JHMD Kysela informoval svazek měst a obcí na tratích o tom, že peníze pro zaměstnance úzkokolejky do doby jejího dalšího vyjetí zajištěny má, což je jistě pozitivní. Dosud však nejsou podepsány smlouvy mezi úzkokolejkou a kraji (Jihočeský a Vysočina, pozn. red.) o finančním příspěvku na turistický provoz pro rok 2025 a roky další. Bez těchto smluv bude budoucnost úzkokolejky velmi ohrožena. Náš svazek měst a obcí Úzkokolejka vyzval pana Kyselu k předložení návrhu dokumentace o našem případném převzetí kolejí a drážních nemovitostí. Na tyto dokumenty zatím čekáme. Velmi důležité je také to, jak se pan Kysela dohodne na další spolupráci se společností Swietelsky Rail, jež by se dle reorganizačního plánu měla stát provozovatelem úzkokolejky. Kysela se musí domluvit i s budoucím dopravcem, který nutně nemusí být jen jeden. A ve hře je také možnost, že by někdo celou úzkokolejku koupil. Nepotvrzená informace říká, že by kupcem mohl být dopravce Gepard Express, reprezentovaný Albertem Fikáčkem, ovšem pokud vím, žádné oficiální kroky pan Fikáček doposud neučinil (29. 11. 2024, pozn. red.). Svazek měst a obcí zájem o záchranu úzkokolejky má a je v této věci připraven jednat s každým. Osobně si přeji, abychom situaci příští rok zvládli a mohli se těšit na prima turistickou sezónu na nově zprovozněné trati.

- Svatopluk Doseděl -