Mladík vozil hocha v kárce za autem. Nepovedlo se. Musel přiletět vrtulník.

09.07.2024

St. Město p. Land. – V pátek 28. července večer se jedna mladická zábava kapku vymkla kontrole a...

[přečtěte si celý článek]


Léto v Hradci poznamenají stavební práce

01.07.2024

Starosta Kozár: Během částečné uzavírky Vídeňské ulice porovnáme teorii s realitou Rekonstrukce...

[přečtěte si celý článek]


Hradecký spolek Cibela funguje už sedmnáct roků

01.07.2024

Jindřichohradecký spolek Cibela byl založen v roce 2007 a od té doby pomohl nespočetnému množství...

[přečtěte si celý článek]


...další články

Hradecký starosta Michal Kozár speciálně pro Žurnál

Publikováno: 01.10.2023

Obligátní okurková sezóna se letos o prázdninách v Jindřichově Hradci rozhodně nekonala. Naopak, zajímavého se toho tady událo víc než dost. Koncem srpna jsme proto navštívili hradeckého starostu Michala Kozára (ANO) a pár letních aktualit s ním na radnici provětrali.

Společnost Správa úzkokolejných drah (dceřiná společnost zkrachovalých JHMD) má prý od Drážního úřadu brzy získat první povolení, potřebné k tomu, aby byl provoz hradecké úzkokolejky znovu zahájen. Konkrétně jde o dokument, umožňující vyjetí železničních stavebních strojů a drezín. Což znamená, že se trať konečně bude moct začít opravovat. To je dobrá zpráva, ne?

M. Kozár: Dobrá zpráva je to určitě. Tento dokument by měl být vyexpedován do konce srpna, nejpozději začátkem září. Na trať pak bude moci vyjet řekněme servisní vlak, vlaky s cestujícími ještě pochopitelně ne. Je to taková ta příslovečná první vlaštovka.

K zahájení osobní přepravy je zapotřebí osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy, ale o toto zatím nikdo nepožádal. Vydání tohoto osvědčení trvá přitom zhruba pět měsíců. Máte v této věci nějaké informace?

M. Kozár: Povolení osobní přepravy musí předcházet splnění technických podmínek. Teď se rodí zmíněné první povolení, umožňující opravy poškozených úseků trati, a jakmile budou opravy hotovy a dojde ke stanovení rychlostí, jimiž je možno jednotlivými úseky projíždět, bude vystaveno osvědčení o bezpečnosti a osobní přeprava může být zahájena. Zásadní otázkou je, zda na opravy bude dostatek finančních prostředků.

O toto druhé povolení bude žádat také společnost Správa úzkokolejných drah, dcera JHMD?

M. Kozár: Ano.

Jak už bylo zmíněno, vystavení tohoto dokumentu může trvat odhadem pět měsíců. Obnovení osobní přepravy přichází tedy v úvahu spíš až ke konci letošního roku?

M. Kozár: Teoreticky to reálné je. Záleží na rozsahu oprav a na dostatku financí na ně. Navíc je tu komplikace spočívající v tom, že stále probíhá konkurzní řízení s JHMD, a hodně tedy záleží na tom, jak se k věci postaví správce konkurzní podstaty. Více budeme vědět poté, co proběhne zasedání věřitelského výboru. Nový konkurzní správce se chová konstruktivně, ale má nad sebou věřitelský výbor. A věřitelé primárně nechtějí přijít o své investice, což je pochopitelné. Od počátku nicméně tvrdím, že jsem realistický optimista a věřím, že vláčky lokálky v relativně dohledné době zase vyjedou.

Rozhledna na Rýdově kopci nad Děbolínem volá po rekonstrukci. Poškozené dřevěné části kryje lepicí páska a moc efektně to nevypadá. Moje poslední informace je, že s opravami by se mělo začít po prázdninách. Tedy teď. Platí to?

M. Kozár: Projekt na rekonstrukci stavby už máme, jeho drobné nedostatky byly vyřešeny a v nejbližších dnech dojde k vypsání výběrového řízení na zhotovitele prací. Záměr je takový, že veškeré práce by měly být hotovy ještě letos. Vzhledem k tomu, že se jedná o venkovní stavbu, záleží pochopitelně i na přízni počasí. V roce příštím by nás čekal už jen sekundární nátěr.

Město vypsalo výběrové řízení na vedoucího odboru kultury a cestovního ruchu, tedy odboru, který tu dosud nebyl a brzy zde zjevně bude.

M. Kozár: Kultura tu zatím pod jednu instituci sjednocena nebyla. Máme tu městskou kulturu, respektive KD Střelnice, informační středisko, vzdělávací a kulturní centrum… Plus aktivity soukromých organizátorů. Koordinace jednotlivých činností už se nám sice podařila, ale jisté je, že zastřešení toho všeho je žádoucí. Pod jedním odborem. Kultura a cestovní ruch je široká oblast a sjednocení pod vlastní odbor bude jistě přínosné. A v jeho vedení musí být člověk schopný, fundovaný a v dané oblasti zorientovaný. Důležité je také určit, co bude financovat město, na čem se budou podílet různé spolky a co bude záležitost čistě komerční, byť třeba za podpory města, například formou poskytnutí nějakého areálu atp. A i tohle bude práce nového odboru. Fungovat začne v lednu příštího roku.

Čistička odpadních vod. Jak to s její rekonstrukcí vypadá? Firma Hochtief má výhrady k průběhu zadávacího řízení. Této firmě se nelíbí, že o ní město tvrdí, že není pro akci dost kvalifikovaná, a upřednostňuje nabídku výrazně dražší…

M. Kozár: Výběrové řízení není dosud uzavřeno a vzhledem k tomu se k této problematice nyní vyjadřovat nebudu. Ze zákona nesmím. Postup jmenované firmy je zjevně protizákonný, ale odpověď do tisku vám můžu poskytnout až v průběhu letošního září.

Na redakci Žurnálu se obrátil místní historik a emeritní učitel Ladislav Jandáček (viz toto vydání, pozn. red.) a upozornil na nevhodný nápis na pomalované protihlukové stěně u hlavního tahu mezi Lidlem a křižovatkou s Denisovou ulicí. Má výhrady k nápisu Neuhaus, který se prý váže spíše k císařství a protektorátu. Vhodnější by dle něj byl nápis Jindřichův Hradec nebo Nova domus. Psal dokonce i vám.

M. Kozár: Výhrady pana Jandáčka nezpochybňuji, ale směřuje je špatným směrem. Jde o to, že stěna nepatří městu. Spravuje ji Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), a to zadalo i zhotovení graffiti, jež onu stěnu zdobí. Na ŘSD můžeme názor pana Jandáčka tlumočit, ale to je asi tak všechno, koneckonců, může se na ně obrátit i sám. S ŘSD jednáme především kvůli obchvatu na silnici číslo 34, tedy od Šajby ke Kuniferu, a jakmile bude tento obchvat jednou hotov, ze stávajícího hlavního tahu se stane místní komunikace a města bude tím pádem i protihluková stěna, včetně malůvek na ní.

Ze dvora Švecových kolejí zmizely garáže a místo nich tu má vzniknout 30 parkovacích míst. Co k tomu můžete říct?

M. Kozár: Parkovacích míst není ve městě nikdy dost, a třicítka nových jistě pomůže. I když několik míst zase ubyde v sousední Husově ulici, kde z důvodu zvýšení bezpečnosti chodců, zejména studentů, vybudujeme místo pro přecházení.

Ještě k parkování… V rámci revitalizačního projektu Změň Vajgar by na tomto sídlišti měly vyrůst podzemní garáže. Kde by to konkrétně mělo být?

M. Kozár: V prostoru uvnitř propojené panelové zástavby, jíž místní říkají podkova (čísla 698 až 707, pozn. red.). Tento záměr budeme veřejně projednávat 13. září. A půjde spíše o garáže polopodzemní s předpokládanou kapacitou asi 110 parkovacích míst a dětským hřištěm na povrchu. Zásadní budou ovšem opět finance, kdo to zaplatí. Že by bylo investorem město, nepředpokládáme. Spíš si umíme představit řešení na bázi družstevnictví. Jako když se dřív stavěly družstevní bytovky.

Chystáte se podobně i na sídliště Hvězdárna? Myslím v souvislosti s parkováním?

M. Kozár: Zde už připravujeme obdobný revitalizační projekt Změň Hvězdárnu, v rámci něhož budeme samozřejmě řešit i parkování. Zkušenosti z revitalizace sídliště Vajgar budou pro nás jistě výhodou.

V tomto vydání informujeme o dalším násilném incidentu, k němuž došlo v polovině června před hradeckým Kulturním centrem Jitka. Informovala nás o něm matka napadeného mladíka (18), která s případem osobně seznámila i vás. Váš komentář?

M. Kozár: Pokud vím, tak v této věci probíhá policejní vyšetřování a moje informace jsou tedy jen kusé. Mám vlastně jen ty od matky toho mladíka. Komplexně tu věc nyní posoudit nedokážu.

Matka napadeného se rozhodla, že medializací případu přispěje k tomu, aby se kompetentní lidé a instituce dozvěděli, že Hradec, zejména pak noční, přestává být bezpečným. Může mít kus pravdy?

M. Kozár: Že by zdejší bezpečnostní situace byla nějak extrémně zlá, to si určitě nemyslím.  Pravdou je, že agresivity mezi lidmi přibývá. Koneckonců, vidíme to i v politice, což je tristní. A vždycky je dobře chovat se obezřetně a potenciálním trablům naproti nechodit. Proč jít zkratkou tmou, když můžu jít po chodníku světlem.

Paní, která se na nás oba obrátila, zmínila i tzv. Slavíkův lesík mezi rybníkem Vajgar a čtvrtou základní školou. Lidi se tam prý bojí i za bílého dne. Lesík je údajně v soukromém vlastnictví. Její otázka zní: „Proč město majitele nekontaktuje a nepřinutí jej, aby s tím něco dělal?“

M. Kozár: Určitá péče o Slavíkův lesík probíhá. Dochází zde například k prořezávání porostu a jeho prosvětlování. Já sem občas zajdu s pejskem a na nic nebezpečného jsem tu nenarazil.

Ztotožňujete se s názorem, že se lidi nesmí bát na všechny případy násilí upozorňovat? Policii, strážníky, sociálku, město… A třeba je i medializovat?

M. Kozár: Především chci říct, že žádná instituce nemůže suplovat práci rodičů. Nekalou činnost jejich dětí, která přesáhne určitou mez, s nimi projednáváme, ale bohužel, součinnost z jejich strany nezřídka chybí. Jinak řečeno, často vůbec nemají zájem něco řešit. Občanské oznámení nepravosti či dokonce násilného činu je ovšem vhodné.

Matka napadeného má podezření hraničící s jistou, že v případě jejího syna by mohlo jít o týž gang patnácti až dvacetiletých mladíků, popsaný v letním dvojčísle. Prý slyšela, že se jedná o partu, jejíž opuštění je problematické, až skoro nemožné. Kdo do toho gangu s vlastními zákony jednou vstoupí, ven z něj se dostává jen velmi obtížně. Máte takovou informaci?

M. Kozár: Nemám. Party s vlastními pravidly tu byly vždycky, ale dřív se asi nejednalo o pravidla až tak drsná a spojená s násilím. Domnívám se, že je to odraz společnosti, která hrubne, radikalizuje se a k násilnostem se bohužel kloní. O alkoholu a drogách mezi dětmi a mladými lidmi nemluvě. Kriminalizovat každou partičku nezletilců nelze, ale na druhou stranu, jak známo, dohled a prevence jsou na prvním místě.

- Svatopluk Doseděl -