09.06.2023
Třeboň – Dvě hodiny po půlnoci 5. dubna, při běžné kontrole parkovišť ve Sportovní ulici, narazila...
01.06.2023
Insolvenční správkyně zkrachovalých Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) i členové věřitelského...
01.06.2023
Jindřichohradecká úzkokolejka je bezesporu fenomén a ke zdejšímu regionu vždy patřila jako k...
Publikováno: 01.06.2023
Insolvenční správkyně zkrachovalých Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) i členové věřitelského výboru obdrželi písemnou stížnost zbývajících zaměstnanců JHMD, týkající se jednání předsedy představenstva společnosti Borise Čajánka, viz níže (redakčně upraveno).
Situace se zhoršuje každým dnem a nyní již naše trpělivost přesáhla akceptovatelné hranice. Jsme svědky cílené likvidace zbytku firmy úmyslným podrýváním příjmové činnosti Borisem Čajánkem.
Když na podzim loňského roku firma vstupovala do insolvence a nevyplácely se mzdy, jen malé procento zaměstnanců neukončilo pracovní poměr. Hlavní motivací nás, co jsme zůstali, byla snaha pomoci budoucímu obnovení provozu na úzkokolejce. Rozhodli jsme se setrvat, vydělat si na sebe pomocí externích zakázek, přečkat tak insolvenční řízení a potom se (v případě zájmu nového vlastníka) vrátit ke své původní práci. Již na podzim 2022 jsme však toto rozhodnutí podmínili odchodem Borise Čajánka z vedení společnosti. Jeho počínání totiž dlouhodobě vnímáme jako likvidační.
Po návratu pana Čajánka do výkonné funkce (11. ledna 2023) ukončilo pracovní poměr několik kolegyň. Další postup ředitele byl opět neslučitelný se zdravým přístupem k vedení firmy.
V zájmu zkrachovalé firmy by měla být minimalizace ztrát. Výdělečné činnosti opravárenské dílny jsou ale opakovaně házeny klacky pod nohy. Nezůstali jsme v pracovním poměru proto, abychom trpěli šikanu a abychom plněním zcestných Čajánkových rozkazů platili za nepřímou pomoc s jeho nekalými zájmy, vedenými ve stínu nerealizovatelného, rádoby reorganizačního plánu. Je neuvěřitelné, že i po způsobení devíticiferných dluhů a nevratných škod tento člověk nadále tahá za nitky a figuruje i ve vedení nové dceřiné společnosti Správa úzkorozchodných drah.
Zájem na zachování úzkokolejky vyjadřují politici, územní samosprávy, místní obyvatelé i turisté. Podporu dráze přislíbili i bývalí zaměstnanci. Jindřichohradecká úzkokolejka má však naději na vzkříšení, jen pokud v ní nebude figurovat Boris Čajánek. Jestliže do konce května 2023 nebude zbaven dispozičního práva a řídící funkce, podají všichni zaměstnanci dílny výpověď. K tomuto kroku však můžeme být donuceni i dříve. (celý text stížnosti naleznete na adrese www.obcasnik.eu.)
Rozebrané koleje ve šrotu
rozumným řešením nejsou
Senátor Jaroslav Chalupský, který se ve věci od počátku angažuje, napsal: (redakčně kráceno) „Podnět zaměstnanců JHMD je alarmující. Odchodem know-how a poslední party srdcařů by nejspíš bylo rozhodnuto o způsobu vypořádání dluhů. Pokusem o zpeněžení zbytků nefunkční dráhy rozprodejem. A dráha bez dílenského a obslužného personálu hodnotu JHMD opět sníží. Určitě je rozumnější vypořádat dluhy prodejem funkční dráhy, než rozebírat koleje do šrotu a nádražní budovy nabízet k prodeji. Tím spíš, když investoři mají o koupi úzkokolejky stále zájem. Dospěje-li situace do bodu, kdy pan Čajánek zaměstnance propustí, nebo tito odejdou sami, budou tratit všichni zúčastnění.“
Dodejme, že výše zmíněná nová dceřiná společnost JHMD, tedy Správa úzkorozchodných drah, se má de facto postarat o dokumenty Drážního úřadu, bez kterých provoz úzkokolejky není možný (zkrachovalé JHMD toto udělat nemohou). V potaz je ovšem třeba vzít fakt, že příprava potřebných podkladů vázne a vlastní proces vystavení provozních dokumentů trvá přibližně půl roku.
Omezení dispozičních
práv JHMD je platné
Internetový Občasník EU dne 21. dubna informoval o tom, že Vrchní soud v Praze zamítl odvolání JHMD proti omezení dispozičních práv, a v podstatě tak potvrdil správnost postupu prvoinstančního soudu při omezení samostatného rozhodování vedení zkrachovalé firmy.
Insolvenční správkyně návrh na omezení dispozičních práv odůvodnila tvrzením, že JHMD od počátku insolvenčního řízení poskytovaly nejprve jen omezenou součinnost a později ji přestaly poskytovat zcela. Správkyně tudíž nemá informace o tom, jak je podnik aktuálně veden, a proto vyslovila pochybnost o poctivém záměru JHMD a osob za ně jednajících.
Poradce má pochybnosti
Slova dlužníka mu zavání
Pochybnosti o pozitivním přístupu JHMD vyslovila dle Občasníku EU i společnost CityRail, která JHMD poskytuje poradenské služby při procesu získání povolení Drážního úřadu. Této společnosti se totiž nelíbí výrok dlužníka (JHMD) v zápisu z posledního jednání věřitelského výboru. Vyjádřil se tu ve smyslu, že vyvine úsilí, aby rozhodnutí o vydání úředního povolení bylo vydáno co nejdříve, a za tímto účelem bude kontaktovat příslušný úřad s dotazem, zda je možno zahájit řízení ihned a nezbytné dokumenty dokládat postupně.
Společnost CityRail je těmi slovy údajně znepokojena. Kdyby totiž dlužník, respektive jeho dceřiná společnost Správa úzkorozchodných drah, zahájil řízení u Drážního úřadu takovýmto způsobem, podání, jež by nemělo požadované náležitosti, by vedlo k přerušení správního řízení. Což příslibem úspěšného a rychlého vyřízení věci určitě není.