01.12.2022
Někdejší šéf JHMD Jan Šatava: Krach je důsledkem bídného manažerského vedení Jan Šatava stál v...
01.12.2022
Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), dlouhé roky provozující dvě větve známé a oblíbené...
01.12.2022
Nová Včelnice Severní větev hradecké úzkokolejky, vedoucí směrem na Obrataň, byla využívána...
Publikováno: 05.04.2018
„Furan je obsažen v devadesáti procentech potravin a nepředstavuje žádné zdravotní riziko,“ konstatuje opakovaně ředitel a jednatel hradecké likérky Fruko-Schulz Josef Nejedlý s tím, že mnohem víc je ho i v dětské výživě, v kávě nebo v cukrovinkách. „Celé je to obchodní válka a furan tu slouží jako zbraň,“ vysvětluje Nejedlý a dodává: „Nadnárodní společnosti, jež k nám dováží alkohol, těžce nesou, že čtvrtinu lihovin, které se v České republice prodávají, tvoří Tuzemáky, a vyhlásily jeho výrobcům válku.“
Je tu březen a minulý rok máte už jistě vyhodnocen. Jak jste spokojen?
J. Nejedlý: Rok 2017 dopadl pro firmu velice dobře. Prodej tzv. tvrdého alkoholu sice celosvětově klesá, což je zřejmě důsledek globální kampaně, prosazující názor, že tvrdý alkohol je pro konzumenty více škodlivý než pivo a víno, pravdou však je, že u nás není tento propad tak markantní jako jinde ve světě. Vloni jsme opět překročili půlmiliardový obrat bez DPH, a důvod k nespokojenosti tedy skutečně nemáme. Firma má dostatek práce a zaměstnávat tudíž může téměř stovku zaměstnanců.
Co různé fámy o přesunu zdejší výroby do Ruska?
J. Nejedlý: Jedná se čistě o výrobu vinných nápojů. Tvrzení nepřejících škarohlídů, že v souvislosti s tím dojde k propouštění lidí, se na pravdě rozhodně nezakládá. A dementovat mohu i poplašnou informaci, že přestaneme vyrábět Tuzemák. Šumivá vína Festa La Vista byla vždy určena převážně pro ruský trh a jejich výroba u nás vloni kvůli nepříznivým daňovým změnám v Rusku skončila. Výrobní linku jsme rozmontovali a dopravili do mateřské firmy Ladoga v ruském Petrohradu, kde nyní výrobu šumivých vín realizujeme. V Jindřichově Hradci už se věnujeme výhradně výrobě tzv. alkoholu tvrdého.
Kolem zmíněného Tuzemáku se nedávno rozpoutala hotová mediální bouře. Mám na mysli přítomnost furanu v jeho aroma…
J. Nejedlý: Budu se opakovat… Furan je obsažen snad v devadesáti procentech potravin a nepředstavuje žádné zdravotní riziko. Mnohem víc ho naleznete i v dětské výživě, v kávě nebo v různých cukrovinkách. V Tuzemáku jako takovém je ho minimum, je pouze vysledovatelný v rumovém aroma, kterého se do Tuzemáku dává méně než jedno procento.
O co tedy jde?
J. Nejedlý: O válku. Celé je to jen obchodní válka a furan tu slouží jako zbraň. Nadnárodní společnosti, jež k nám dováží alkohol, zkrátka těžce nesou, že čtvrtinu lihovin, které se v České republice prodávají, tvoří Tuzemáky, a vyhlásily jeho výrobcům válku. Ať si o tom každý udělá obrázek sám. Letos v únoru bylo na Evropské komisi předjednáno, že dostaneme výjimku a množství furanu, obsažené v rumovém aroma, se bude řídit interními předpisy státu. Bohužel se proti nám postavilo Německo a dohoda padla. K dalšímu jednání dojde 17. dubna, tedy pět dní před vypršením lhůty stanovené pro legální používání tohoto aroma, ale jak dopadne, pochopitelně nevíme. Stojí za námi sice evropská asociace výrobců lihovin, jenže co se úředníkům urodí v hlavách, to nikdo netuší.
Je Tuzemák v ohrožení?
J. Nejedlý: Není. Přistoupili jsme k takovým opatřením, abychom ho mohli vyrábět dál a český konzument o něj nepřišel. Budeme se předzásobovat několika stovkami tisíc lahví a se stávajícím výrobkem tím pádem vydržíme minimálně půl roku. A pokud pro nás zmíněná jednání dopadnou špatně, jsme připraveni nasadit jiné aroma, které však chuť Tuzemáku de facto neovlivní. Lidi se o hradecký Tuzemák bát nemusí.
Pokrytí domácího trhu vašimi produkty se nezměnilo?
J. Nejedlý: Nějaké změny se dějí stále, ale k ničemu zásadnímu nedošlo. Naším největším odběratelem je dlouhodobě COOP, tedy řetězec prodejen Jednota, kam expedujeme téměř čtvrtinu naší produkce, a to především pod privátní značkou Marshall. Stále také dodáváme do většiny zahraničních obchodních řetězců, jež na našem trhu fungují. Podmínky jsou tu sice velmi tvrdé a pro nás mnohdy ne příliš výhodné, ale my tyto velkoodběratele potřebujeme.
A export?
J. Nejedlý: Struktura zahraničního trhu se pochopitelně průběžně mění. Klíčové je pro nás stále Rusko, kde sídlí náš majoritní akcionář a distributor. Vývoz do Ruska představuje asi 70 procent našeho exportu. Zbývajících část se dělí mezi dalších 36 zemí světa. Vyvážíme na Taiwan, do Číny, Japonska, Spojených států… Naše výrobky jsou vidět takřka po celém světě. Jinak v exportu jednoznačně dominuje Absinth.
Veškerý váš sortiment lze pořídit i na hradeckých podnikových prodejnách. To zřejmě platí stále?
J. Nejedlý: Přesně tak. Kompletní sortiment naší likérky je k dispozici v podnikové prodejně v Komenského ulici, kde lze pořídit i výrobky konkurenční, v prodejně Cash & Cary v areálu firmy na Jiráskově předměstí a také na naší čerpací stanici FrukOil, proslavené stáčeným Tuzemákem.
A stále také platí, že jste sponzory nejrůznějších regionálních akcí.
J. Nejedlý: Ano. Na plakátech kulturních, společenských či sportovních podniků v regionu logo Fruko-Schluz zpravidla nechybí. Žádosti o finanční podporu přichází prakticky denně, ale vyhovět všem žadatelům pochopitelně nelze. Co se sportu týče, podporujeme basketbal, florbal, hokejbal, v menší míře házenou… Neděláme to přitom kvůli vlastní reklamě. Tady v regionu už se zviditelňovat nepotřebujeme. Chceme jen podpořit místní sport, kulturu a řadu jiných dobrých věcí.
Tím se dostáváme k vašemu reprezentačnímu plesu. Kdy bude?
J. Nejedlý: Reprezentační ples Fruko-Schulz se uskuteční v pátek 9. března v hradeckému Kulturním centru Jitka. Soudě podle dosud prodaných lístků bude zájem opět velký. Coby hvězdné hosty jsme letos pozvali Michala Davida, Pepu Vojtka z Kabátů a formaci Inflagranti. Nepochybně je nač se těšit.
- Svatopluk Doseděl -