01.12.2024
„V devadesátkách jsem se cítila svobodná, ale nejsvobodnější se cítím být teď,“ říká Sandra...
08.11.2024
J. Hradec – Čtyřiadvacetiletá maminka několikaměsíčního potomka, který jí byl z důvodu hrubého...
08.11.2024
Třeboň – Večer 17. září byli strážníci přivoláni k šestnáctiletému studentovi, na kterého po...
Publikováno: 01.06.2024
Je už konečně vidět? Světlo na konci tunelu? Zdá se, že ano, ale jen to nezakřiknout. Jednání spějí ke konci a vláčky úzkokolejky zkrachovalé společnosti Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) možná letos v létě nakonec vyjedou, ovšem pod vlajkou nového dopravce. Hradecký místostarosta a manažer spolku Jindřichohradecká úzkokolejná dráha Bohumil Komínek svůj optimismus neskrývá.
Na návratu úzkokolejky do života se pilně pracuje. V jaké jsme fázi?
B. Komínek: Jsme ve fázi, kdy se obce ze spolku Jindřichohradecká úzkokolejná dráha mají vyslovit, zda chtějí založit veřejnoprávní svazek měst a obcí Úzkokolejka, jak byl subjekt pracovně nazván, který by se v průběhu procesu měl stát vlastníkem infrastruktury úzkokolejky. Vstup Jindřichova Hradce do tohoto svazku byl schválen na zasedání zastupitelstva 24. dubna a minimálně deset z šestnácti měst a obcí na tratích do něj chce vstoupit také. Obce zbylé, které vstup nestihnou projednat do 15. května, tak učiní následně. S advokátní kanceláří Žižlavský a soudem určeným členem představenstva JHMD Janem Kyselou nyní připravujeme reorganizační plán, který musí být předložen do 30. května letošního roku. Schválení tohoto plánu bude v rukách soudu a věřitelů. Druhou variantou by bylo vrácení věci do konkurzu.
Rozjezd lokálky v letošním roce, respektive v létě je tedy pořád reálný?
B. Komínek: Situace je následující. Jihočeský kraj i Kraj Vysočina už si na rok 2024 objednali určitý objem dopravy, smlouvy s dopravcem mají kraje připraveny, a i vzhledem k zákonným lhůtám, jež je nutno dodržet, lze předpokládat, že na koleje by vlaky mohly vyjet v červnu.
Jihočeský kraj objednal u JHMD jízdy na pět měsíců, Kraj Vysočina slíbil, že bude objednávat jízdy po dobu pěti let. Není to všechno málo?
B. Komínek: Je. Hlavně těch pět měsíců. Nicméně jsme se shodli na tom, že nejdůležitější je, aby se vlaky úzkokolejky ještě letos rozjezdily. Po letní sezóně a po krajských volbách bude na další diskuse ohledně objednání dopravy na roky nadcházející času dost.
Dopravce už kraje vybraly. Stala se jím společnost Gepard Express.
B. Komínek: Ano. V poptávkovém řízení oslovily kraje dva zájemce, konkrétně společnosti Good Thing a Gepard Express. A druhý jmenovaný dopravce uspěl. Podle mých informací bude používat kolejová vozidla, jež si smluvně pronajme od JHMD.
Dlouho nepoužívané tratě jsou zkontrolovány?
B. Komínek: Ano. Pracovníci Drážního úřadu provedli jejich kontrolu v týdnu od 22. do 26. dubna. Konečnou informaci o tom, zda jsou tratě bezpečné, budeme mít k dispozici v týdnu následujícím (po uzávěrce vydání, pozn. red.). Pokud Drážní úřad osvědčení o bezpečnosti tratí vystaví, z technického hlediska nebude nic bránit tomu, aby už 1. června vláčky vyjely. Byť by se jednalo třeba jen o soupravu historických vagonů za parní mašinou. Během května budeme vše ladit a já věřím, že uvedený termín nereálný není.
Infrastruktura má dle mých informací hodnotu zhruba 120 milionů…
B. Komínek: Přesná hodnota v tuto chvíli ještě známa není. Odhad pro advokátní kancelář Žižlavský se teprve dokončuje. Ve finální fázi je i oddělování majetku potřebného od majetku nepotřebného. S výsledky budeme teprve seznámeni.
Každopádně tu půjde o desítky milionů. Kdo komu je bude platit?
B. Komínek: Svazek měst a obcí Úzkokolejka určitě nic platit nebude a do vztahu s JHMD nikdy nepůjde. Vztah bude mít se společností, která závazky od JHMD vykoupí. S ní bude jednat o tom, za jakých podmínek bude diskutovaný majetek na svazek měst a obcí převeden.
Obecní peníze nebude vyžadovat ani následný provoz, jinak řečeno údržba?
B. Komínek: Nebude. Projekt je myšlen jako samofinancovatelný za podpory Státního fondu dopravní infrastruktury, krajů či ministerstva dopravy a dalších partnerů. Dokážu si představit, že v budoucnu budou obce financovat nějaké zkrášlování nebo záležitosti marketingové, ale to je celé. Všechno, co bude svazek vlastnit, bude propachtováno tak, aby dohodnutá splátka partnerské finanční společnosti byla pokryta. A pro případ, že by se během času přihodilo něco nepředvídatelného, co by bránilo ve fungování tratě, chceme mít možnost majetek vrátit. Ještě je před námi hodně práce.
- Svatopluk Doseděl -