Mladík vozil hocha v kárce za autem. Nepovedlo se. Musel přiletět vrtulník.

09.07.2024

St. Město p. Land. – V pátek 28. července večer se jedna mladická zábava kapku vymkla kontrole a...

[přečtěte si celý článek]


Léto v Hradci poznamenají stavební práce

01.07.2024

Starosta Kozár: Během částečné uzavírky Vídeňské ulice porovnáme teorii s realitou Rekonstrukce...

[přečtěte si celý článek]


Hradecký spolek Cibela funguje už sedmnáct roků

01.07.2024

Jindřichohradecký spolek Cibela byl založen v roce 2007 a od té doby pomohl nespočetnému množství...

[přečtěte si celý článek]


...další články

Léto v Hradci poznamenají stavební práce

Publikováno: 01.07.2024

Starosta Kozár: Během částečné uzavírky
Vídeňské ulice porovnáme teorii s realitou

Rekonstrukce v centru Jindřichova Hradce se během léta nakumulují. Řidiči nadšeni nebudou, ovšem starosta Michal Kozár konstatuje, že pro realizaci některých stavebních prací je letní sezona optimální. A jak to vypadá s rozhlednou u Děbolína, s penzionem Obora a s eventuální změnou dopravního režimu na dolním náměstí? První muž města odpovídá.

Částečná rekonstrukce hradeckého nábřeží měla původně začít 6. května, ale pořád se zde nic neděje. Vyskytl se nějaký problém?

M. Kozár: Dokonce dva. Vybraný zhotovitel díla odmítl podepsat smlouvu a my tudíž museli oslovit zhotovitele druhého. S tím už je smlouva podepsána, ale posunu termínu začátku prací to nezabránilo. A když jsme v rámci řešení dopravně-inženýrských opatření provedli zvláštní technickou prohlídku nábřeží, vyšlo najevo, že v případě obousměrného provozu, při dočasném obětování parkovacích míst, by mohlo dojít k posunu středového pruhu. Takže bylo rozhodnuto, že provoz v jednom pruhu (v tom vzdálenějším od rybníku Vajgar, pozn. red.) sice během rekonstrukce obousměrný bude, ale budou ho řídit semafory. A vyvstala i otázka, jak provést opravu zdejší zastávky MHD. Během posuzování a konzultací s dopravci a policií se totiž ukázalo, že obsluha zastávky nebude v době rekonstrukce možná, a proto je vhodnější využít období prázdnin s mírnějším dopadem na cestující.

Kdy tedy rekonstrukce začne?

M. Kozár: Začne v polovině června a skončí o měsíc později. Na zmíněnou zastávku dojde v červenci, kdy se předpokládá menší prázdninový provoz MHD.

V centru města ovšem máme rekonstrukcí víc. Rekonstrukce Janderovy ulice, oprava budovy oblastního archivu spojená s omezením provozu v ulici Vídeňské, brzy bude uzavřen most v Nežárecké ulici a teď nábřeží. Není toho moc najednou? Navíc vše během léta…

M. Kozár: Ještě jste zapomněl na rekonstrukci ulice Jarošovské. Konkrétně se bude jednat o obnovu asfaltové vrstvy vozovky. Úsek mezi křižovatkou s Claudiusovou ulicí a kruhovým objezdem u Lidlu budeme opravovat v průběhu července a na úsek mezi uvedenou křižovatkou a Masarykovým náměstím dojde během srpna. Bližší informace poskytneme, jakmile tyto budou u zhotovitele dostupné. Ale k vaší otázce. Dočasný jednosměrný provoz ve Vídeňské ulici není iniciativou města. Je zaveden kvůli opravě fasády objektu oblastního archivu, což je jejich akce, vyžadující instalaci lešení, zasahujícího do ulice. Do 12. července by mělo být dílo hotovo. Jednosměrka je jistě nepříjemná, avšak k něčemu dobrá ta situace je. Model, zpracovaný Centrem dopravního výzkumu, počítal i s variantou, že by Vídeňská byla jednosměrná trvale. A my nyní máme možnost vyzkoušet, jestli model odpovídá skutečnosti. Za tímto účelem tu bude měsíc probíhat automatizované měření intenzity dopravy. Co se týče rekonstrukce Janderovy ulice, zde se musíme přizpůsobit provozu dvou zdejších škol. Období letních prázdnin je pro rekonstrukci této ulice optimální. V centru města jsme některé věci dlouho odkládali a ony nás teď začínají dobíhat.

Oprava rozhledny u Děbolína je hotova. Kdy bude rozhledna zpřístupněna veřejnosti?

M. Kozár: Už přístupná je.

V čem rekonstrukce spočívala?

M. Kozár: Byla tu provedena úprava dřevěných prvků, aby z nich voda mohla lépe odtékat, některé byly vyměněny, v dolní části stavby je teď odvodňovací kanálek, došlo k prodloužení střechy… Jenom o avizovaný nový nátěr tedy nešlo, bylo toho víc. Rozhledna je nyní lepší a věříme, že její životnost bude při správné údržbě dostatečně dlouhá.

Uplatnili jste reklamaci vůči původnímu zhotoviteli díla?

M. Kozár: V minulosti se vedení města touto věcí zabývalo a došlo k mimosoudní dohodě. Ve vztahu k rekonstrukci jsme minulý rok řešili i autorská práva, jejichž získání se nám povedlo, a opravy tak mohly začít.

Kolik rekonstrukce stála?

M. Kozár: Tři miliony a devět set tisíc korun bez daně.

V minulosti se hovořilo o možném vylepšení zázemí rozhledny. Parkovací místa, kiosek, nápojový a suvenýrový automat…

M. Kozár: Příprava na položení elektrických rozvodů tu provedena byla, ale elektřina zatím k rozhledně přivedena není. Což je samozřejmě limitující. Kiosek ani výdejní automaty bez proudu provozovat nelze. Ale i kdybychom sem elektřinu dostali, bylo by vhodné, aby provoz případného kiosku byl v režii soukromého subjektu, nikoliv města. A zřízení parkovacích míst přímo u rozhledny postrádá smyslu, neboť příjezdová cesta je cyklostezka a motorovým vozidlům je na ni vjezd zakázán. Dostatek místa pro parkování je vedle nedalekého autobazaru. Zázemí by samozřejmě bylo vhodné řešit.

Městský penzion Obora s přilehlými pozemky byl v souladu se záměrem prodán. Kdy, komu a za kolik?

M. Kozár: Prodej této nemovitosti jsme schválili v dubnu. Nejvyšší nabídku podala paní Jana Drobilová. Jednalo se o částku něco přes osm milionů korun.

V koaliční smlouvě stojí, že město zajistí vhodné prostředí pro příměstskou rekreaci svých obyvatel. Penzion Obora je pro takovou rekreaci vhodný. Máte za něj náhradu?

M. Kozár: K uvedenému účelu máme jednak stále k dispozici bývalý dětský tábor u Albeře u Nové Bystřice a zadruhé, prodejem penzionu Obora soukromému subjektu jsme koaliční smlouvu neporušili. V podmínkách prodeje jsme si totiž vymínili, že penzion bude nadále sloužit pro účely uvedené v koaliční smlouvě. Plnění této podmínky budeme sledovat.

Do redakce dorazila kritika dřevěné pergoly před Langrovým domem na náměstí Míru. Můžete to okomentovat?

M. Kozár: Na téma předzahrádek a pergol u restaurací se vede diskuze poměrně pravidelně. Jestli mohou mít pevnou střechu, jestli tam smí být jenom slunečníky… Proto jsme připravili manuál užití veřejných prostor, který by měl stanovit jasná pravidla. Jak pro provozovatele podniků, tak pro město. Chceme, aby zde nastala určitá estetická jednotnost a hlavně aby všem bylo měřeno stejným metrem. Tento měsíc manuál veřejně představíme v KD Střelnice a občané se k němu budou moci vyjádřit.

Ještě k náměstí Míru… Neuvažujete o změně zdejšího dopravního režimu? Konkrétně o opětovném zprůjezdnění náměstí?

M. Kozár: Tamní dopravní režim je též věčné téma. Otázkou je, jestli chceme průjezdnost a více parkovacích míst a podpořit tak automobilový provoz v centru, nebo chceme podpořit chodce a auta z centra naopak vytěsnit. Předpokládat, že se oba názorové tábory stoprocentně shodnou, by bylo naivní. Stávající režim, je de facto kompromisem. Úplný útlum dopravy na tomto náměstí, v jedné variantě navrhovaný Centrem dopravního výzkumu, v úvahu zřejmě nepřichází, neboť mnohé podnikatelské subjekty jsou na dopravní obslužnosti závislé. Ztráta motivace k podnikání v centru města žádoucí určitě není. Navíc je třeba si uvědomit, že režim na náměstí Míru nemůžeme řešit samostatně. Musíme tak činit v širším kontextu. Řekneme-li například, že se tady parkovat nebude, musíme přijít se smysluplnou alternativou. Věřím, že zdravý rozum zvítězí a ke konsenzu se nakonec dobereme.

- Svatopluk Doseděl -