Přepadení na čerpačce cyklo-banditům nevyšlo

06.10.2023

J. Hradec – Večer ve středu 15. srpna přidusal na Obvodní oddělení Policie ČR udýchaný muž a rychle...

[přečtěte si celý článek]


Tvrdá rvačka před hradeckým kulturákem

01.10.2023

Na článek z letního vydání, v němž se věnujeme fyzickým útokům na bratry z Jindřichova Hradce,...

[přečtěte si celý článek]


Hradecký starosta Michal Kozár speciálně pro Žurnál

01.10.2023

Obligátní okurková sezóna se letos o prázdninách v Jindřichově Hradci rozhodně nekonala. Naopak,...

[přečtěte si celý článek]


...další články

Likérka Fruko-Schulz pandemii ustála a dokonce přichází s vtipnou novinkou.

Publikováno: 04.01.2021

„Pandemie covid-19 nás pochopitelně postihla, ale museli jsme se s tím vyrovnat,“ říká ředitel hradecké likérky Fruko-Schulz Josef Nejedlý s tím, že výrobu firma udržela a k propouštění zaměstnanců přistoupit naštěstí nemusela. Tuzemák navzdory krizi míří do posledních dvou dosud nedobytých obchodních řetězců a vánoční trh obohatí růžová novinka IbalGIN.

Začátkem letošního roku přišlo avizované zdražení alkoholu v souvislosti se zvýšením spotřební daně. O kolik jste zdražili konkrétně Tuzemák, váš nejprodávanější výrobek?

J. Nejedlý: Výrobek jsme nezdražili ani o korunu. Do jeho ceny se pouze promítla zvýšená spotřební daň. Když se podíváte na naši cenu bez daně, zjistíte, že ke zdražení skutečně nedošlo. V maloobchodě však půllitrovka Tuzemáku podražila o cca 20 korun, to je pravda. Spotřební daň se zvedla o 7 korun a na to se nabalila marže a daň z přidané hodnoty.

Jak vůbec letošní rok vypadal? Z pohledu likérky?

J. Nejedlý: Pandemie covid-19 nás pochopitelně postihla. Propad na tuzemském trhu se pohybuje mezi pětadvaceti až třiceti procenty. Už v březnu došlo k uzavření restaurací, hospod a barů, což na náš byznys mělo obrovský dopad. Padesát procent tvrdého alkoholu se totiž v České republice prodává právě v podnicích tohoto typu, druhých padesát procent se pak prodává v maloobchodě. Propad našeho prodeje byl tudíž od počátku krize citelný. Museli jsme se s tím ale vyrovnat. Částečně například i tak, že jsme hned zjara zahájili výrobu dezinfekčního prostředku. A musíme se s tím vyrovnávat pořád. K propouštění zaměstnanců jsme naštěstí přistoupit nemuseli.

Kdybyste porovnal stav prodeje restauracím a prodeje do maloobchodu?

J. Nejedlý: U restaurací se náš prodej propadl o padesát procent, v maloobchodě jsme zaznamenali nárůst o patnáct procent. Z toho jednoznačně vyplývá, že lidi doma tvrdý alkohol příliš nepijí. Domnívám se, že pochvalovat si mohou vinaři, protože vína se naopak vypije mnohem víc v domácnostech než ve vinárnách a restauracích.

Zmínil jste dezinfekční prostředek…

J. Nejedlý: Jedná se o tekutou dezinfekci Anti-COVID. Jsme jednou ze třiceti tuzemských firem, které k její výrobě získaly povolení. Toto povolení se však týkalo jen první vlny pandemie a proto v současné době Anti-COVID už pouze doprodáváme. Zpočátku byl o tento produkt tak velký zájem, že jsme jej nestačili vyrábět a museli přistoupit k víkendové výrobě. Anti-COVIDu jsme prodali stovky tisíc litrů, přičemž přednostně jsme jím zásobovali složky integrovaného záchranného systému, tedy města, obce, nemocnice, hasiče atp. Za naše úsilí jsme se dočkali písemného poděkování prezidenta Miloše Zemana a získali jsme též prestižní ocenění Hrdina boje s koronavirem v rámci projektu Obdivované firmy ČR roku 2020.

Jak probíhala příprava na letošní vánoční sezónu?

J. Nejedlý: Bylo to hodně náročné. Asi jako každá větší firma jsme museli řešit problémy v souvislosti s nakaženými zaměstnanci či se zaměstnanci v karanténě, ve stáčírně zase pracují převážně ženy, z nichž některé musely zůstat doma s dětmi, kterým zavřeli školy atp. Díky maximálnímu pracovnímu nasazení jsme ale výrobu naštěstí udrželi. Zaměstnancům bych za to i touto cestou rád poděkoval.

Co je pravdy na tom, že by váš Tuzemák měl začít prodávat i obchodní řetězec Lidl?

J. Nejedlý: Tohle už je realita. Lidl o Tuzemák projevil zájem a první dodávky už byly tímto směrem vyexpedovány. Moc mě to těší. Možná tomu napomohla i reklamní kampaň, kterou vedu s Antonínem Panenkou prostřednictvím televizních sportovních přenosů. Jen pro úplnost připomínám, že Tuzemák nově dodáváme i do řetězce Billa. Tento výrobek už se tím pádem prodává ve všech velkých obchodních řetězcích. Je vidět, že ho děláme dobře a lidem chutná.

Vánoční sortiment bude?

J. Nejedlý: Samozřejmě. Oblíbené lahve ve tvaru vánočních stromků s Tuzemákem, punčem, vaječným likérem a tzv. zelenou chybět nemůžou. Naši podnikovou prodejnu v Komenského ulici, prodejnu Cash & Carry v areálu firmy i shop naší čerpací stanice Fruk-Oil už jsme jimi zásobili. Na těchto místech lze pořídit i Tuzemák ve skleněné plachetnici, v rybě, v míči, v soudku či třeba v automobilu… A zmínil bych též horkou novinku, kterou je kvalitní čistý gin růžové barvy IbalGIN, jenž může směle konkurovat drahým ginům zahraničním. Do konce letošního roku jej budeme prodávat za velmi příznivou zaváděcí cenu. Na vánočním stole nebo pod stromečkem mu to bude určitě slušet.

- Svatopluk Doseděl -