01.03.2021
Od srpna do října loňského roku byla provedena oprava chodníků, vozovky a parkovacích stání podél...
01.03.2021
K diskutované rekonstrukci komunikace na hradeckém sídlišti Vajgar, respektive v rezidenční...
01.03.2021
Protože se v úvodním textu k tématu vyskytla i kritika hradecké městské policie, oslovila redakce...
Publikováno: 01.03.2021
K diskutované rekonstrukci komunikace na hradeckém sídlišti Vajgar, respektive v rezidenční lokalitě Řečička, se pro Žurnál vyjádřil místostarosta Jindřichova Hradce Miroslav Kadeřábek (ČSSD) v jehož kompetenci je i odbor rozvoje města a on je tudíž tím pravým poskytovatelem informací.
Proč nebyla ona komunikace rozšířena? Pokud by prý byla rozšířena alespoň o dva metry, mohla tam vzniknout další parkovací místa a obousměrná průjezdnost by přitom nebyla omezena. Údajně by bývalo stačilo posunout stávající parkovací místa i chodníky směrem k panelákům.
M. Kadeřábek: Celý projekt byl koncipován tak, aby za vynaložení optimální výše finančních prostředků bylo dosaženo co největšího efektu. Navržené řešení bylo schváleno všemi kompetentními orgány a bylo provedeno v souladu se současnými předpisy a normami. Co se týká rozšíření komunikace, toto by bylo technicky i finančně náročné, neboť by muselo dojít například k překládce inženýrských sítí či k přemístění stání na kontejnery, pravděpodobně do těsné blízkosti panelových domů. Dále by muselo dojít k likvidaci vzrostlé zeleně a záboru travnaté plochy, čímž by došlo k výraznému úbytku veřejné zeleně, a tím i ke zhoršení klimatických podmínek v lokalitě, což by bylo v rozporu se současnými trendy v ochraně životního prostředí ve městech. Přiblížením místní komunikace (vozovky) k panelovým domům by také došlo ke změně hlukových poměrů a musela by být řešena hluková studie stavby, ze které by mohla vyplynout protihluková opatření, nebo by tento záměr nemohl být vůbec realizován.
Pro městské úředníky bylo údajně snazší nechat komunikaci pouze zrekonstruovat v původních rozměrech, což obnášelo minimální práci s povolovacím řízením, než komunikaci rozšířit a stávající parkovací místa posunout. Zde by se to totiž bez úkonů kolem žádostí o povolení změny neobešlo. Jak byste to okomentoval?
M. Kadeřábek: Tento názor považujeme za irelevantní, neboť každé zadání stavby (jejího rozsahu) podléhá schvalovacímu procesu v určených orgánech města (dopravní komise, Rada města), v dotčených orgánech státních (Policie ČR, orgán ochrany životního prostředí, silniční správní úřad atd.) a v subjektech dalších (správci inženýrských sítí, správci komunikací). A z výše uvedeného vyplývá, že stejnému povolovacímu procesu podléhá jak „pouhá“ rekonstrukce stávající komunikace, tak její rozšíření o parkovací pruh.
Proč nebyli občané, jichž se to týká, s podstatou rekonstrukce předem seznámeni? Nemyslíte, že vám mohli poskytnout inspirativní návrhy? A že se tím mohlo předejít současné kritice?
M. Kadeřábek: Každý občan města se mohl k projektové dokumentaci vyjádřit nebo ji připomínkovat v rámci stavebního řízení.
Průjezdnost komunikace, věčně ucpané parkujícími vozidly, se prý po rekonstrukci nikterak nezlepšila. Dnes pro nápravu údajně nejde udělat nic jiného, než obousměrnou komunikaci změnit na jednosměrnou. Uvažujete o tom?
M. Kadeřábek: V současné době o zjednosměrnění komunikace neuvažujeme. Pokud by totiž k tomuto kroku došlo, vedlo by to k zatížení jiné komunikace na sídlišti Vajgar, na niž by se odklonila doprava ve zde zrušeném jízdním směru.
- Svatopluk Doseděl -