01.10.2024
Od letošního března informujeme o vývoji projektu silničního obchvatu Nové Bystřice, který má jak...
01.10.2024
Krajský záměr vybudovat východní silniční obchvat Nové Bystřice rozdělil obyvatele města na dva...
11.09.2024
N. Včelnice – Ve čtvrtek 29. srpna, krátce před druhou hodinou ráno, vyjížděli policisté do Nové...
Publikováno: 01.10.2024
Od letošního března informujeme o vývoji projektu silničního obchvatu Nové Bystřice, který má jak zastánce, tak odpůrce. První argumentují tím, že těžká a hlučná auta tranzitní dopravy nyní projíždí napříč městem, lidem nezřídka doslova pod okny, druzí proti krajskému záměru brojí zejména kvůli vizuální, ekonomické a ekologické stránce věci a konstatují, že takovéto megalomanské řešení je neopodstatněné a jeho lepší alternativy jsou poměrně jednoduché. V letním dvojčísle jste se mohli dočíst, že názorový střet v červnu rozsoudilo referendum. Lidového hlasování se zúčastnilo 1422 z 2581 oprávněných voličů a většina z nich (cca 1000) obchvat podpořila. Připomínáme, že tato investiční akce se má uskutečnit v režii Jihočeského kraje, bude stát 624 milionů korun a vypracování projektové dokumentace se ujala společnost Pontex. Budování tříkilometrové komunikace se dvěma vysokými mosty by mohlo vypuknout za tři roky.
Potíž měsíčního periodika spočívá v jeho limitované aktuálnosti. Pokud po odeslání časopisu do tiskárny dojde v nějaké věci k dějovému posunu, redakce o něm může čtenáře informovat až ve vydání příštím. A to se bohužel stalo i v případě letního dvojčísla Žurnálu. Když už toto mířilo na pulty, vyšlo najevo, že s bystřickým referendem už je všechno jinak. Skončilo totiž u soudu. Do zářijového vydání nám aktuální informace poskytla Marta Bartošová ze spolku Chraňme Českou Kanadu, který proti obchvatu dlouhodobě brojí.
Oponenti mají výhrady
„Výhrady máme už k použití pojmu většina,“ říká M. Bartošová a vysvětluje: „V třítisícové Bystřici je zhruba dva a půl tisíce voličů. A tisíc voličů, kteří se vyslovili pro obchvat, není většina. Jsou to dvě pětiny. Necelá pětina voličů byla proti a další dvě pětiny se referenda neúčastnily. Mnozí lidé navíc nebyli seznámeni s tím, že se situace dá řešit i jiným způsobem, než megastavbou, která tady všechno zničí.“
M. Barošová tvrdí, že stavba nebyla občanům řádně představena a nebyly jim sděleny jiné varianty řešení. „Odklonu tranzitní dopravy lze dosáhnout administrativně zavedením vyššího mýtného na silnicích druhé třídy, což už vláda připravuje, zpomalením dopravy nebo pomocí tranzit omezujících dopravních značek. Dle vedení města je však jediným řešením obchvat. Lidi byli obeznámeni až s konečnou verzí projektu, která byla na krajský úřad odevzdána v lednu 2024. Přesto už 6. prosince 2023 projekční společnost Pontex požádala město o stanovisko v rámci připravovaného územního a stavebního řízení. Zastupitelé a veřejnost byli s podobou projektu seznámeni koncem letošního ledna. Jisté úpravy projektu sice přislíbeny byly, ale je otázkou, jak bude možno upravit projekt, který už byl odevzdán.“
Záležitost rozsekl soud
Regulérnost vyhlášení referenda M. Bartošová nezpochybňuje, ovšem formulace otázky se jí ani ostatním ze spolku nelíbí. „Občané byli dotázáni, jestli jsou pro to, aby kraj realizoval stavbu podle projektu společnosti Pontex, nebo jsou proti,“ konstatuje M. Bartošová. „Tato otázka je však zavádějící. Nebyla nabídnuta jiná možnost. A jedna místní občanka se tudíž rozhodla výsledek referenda napadnout.“
Žaloba byla podána ke Krajskému soudu v Českých Budějovicích, který začátkem srpna rozhodl, že referendum je neplatné. Své rozhodnutí odůvodnil tím, že otázka, k níž se měli občané vyjádřit, byla opravdu zavádějící. Opoziční zastupitelé poté vyvolali jednání, na němž se chtěli dozvědět, v jaké fázi se projektová dokumentace nachází a je-li do ní možno zapracovat připomínky. A dále se chtěli zeptat, jak bude vedení města na rozhodnutí soudu reagovat.
„Ještě před tímto jednáním podal starosta, se souhlasem radních, odvolání ke Kasačnímu soudu v Brně,“ pokračuje M. Bartošová s tím, že odkladný účinek podání nemá a zneplatnění referenda platí. „Na jednání, jež se uskutečnilo 7. srpna, se opoziční zastupitelé dozvěděli jen o onom odvolání, avšak otázka, v jaké fázi jsou dílčí změny v projektové dokumentaci, jim zodpovězena nebyla. Starosta přišel s dopisem z 6. prosince 2023, ve kterém po zastupitelích žádá vyjádření k územnímu řízení. Jenže tahle otázka mohla být položena až v době, kdy byla projektová dokumentace dokončena. A o tom, že byla dokončena a odevzdána v lednu 2024, zastupitelé nevěděli. Vyjadřovali se tedy k něčemu, co už bylo hotové.“
Přestože bylo referendum soudem zneplatněno, na srpnovém zasedání se jedenáct ze čtrnácti přítomných zastupitelů vyslovilo ve smyslu, že vůli tisícovky občanů, kteří obchvat chtějí, akceptují.
Dusno a blbá nálada
Nová Bystřice byla kvůli této věci obrovsky rozdělena. Podle M. Bartošové vše sklouzlo do osobní roviny a zdejší atmosféra je dusná a nezdravá. Ti, kdo výstavbu nepodporují, jsou prý považováni za škůdce a konverzace na sociálních sítích jsou plné nadávek, útoků a sprostoty.
„Situace je taková, že když chce někdo vyjádřit názor, tak se nejdřív rozhlédne a pak šeptá,“ uzavírá M. Bartošová. „Zajímavé je, že když jsme se nedávno setkali s náměstkem hejtmana Antonínem Krákem, zjistili jsme, že investor, tedy kraj, o názorové nejednotnosti v Nové Bystřici vůbec neví. Veškerých schůzek na kraji se za město účastnil jen starosta Zimola. To on měl kraj informovat a zjevně tak nečinil. A o výsledcích jednání na kraji zas neinformoval občany zdejší.“
S verdiktem může kasační soud vyrukovat údajně i za několik měsíců. Co se bude dít do té doby? A může výrok kasačního soudu něco změnit? Koneckonců, hlas lidu je v této věci jen hlasem poradním a konečné slovo budou mít krajští zastupitelé.
- Svatopluk Doseděl -