Projekt Živá úzkokolejka se starostům moc nezamlouvá

01.02.2025

Peněz bude zapotřebí víc a města a obce mohou krvácet Spasí lokálku nový majitel? Gepard je prý...

[přečtěte si celý článek]


Likérka Fruko-Schulz bilancuje rok 2024

01.02.2025

Hradecká společnost Fruko-Schulz patří mezi pět největších výrobců alkoholických nápojů v České...

[přečtěte si celý článek]


Ředitel úřadu práce Jan Záruba: Konfliktní situace eliminujeme.

01.02.2025

Jak to na Jindřichohradecku vypadá s nezaměstnaností? Co vše je v gesci úřadu práce? O jaké profese...

[přečtěte si celý článek]


...další články

Projekt Živá úzkokolejka se starostům moc nezamlouvá

Publikováno: 01.02.2025

Peněz bude zapotřebí víc a města a obce mohou krvácet

Spasí lokálku nový majitel? Gepard je prý pořád ve hře



Úzkorozchodné železniční tratě z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně by podle diskutovaného nového plánu Živá úzkokolejka pověřeného věřitele Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) Jana Kysely měl získat do třicetiletého pronájmu (s desetiprocentním ročním úrokem) dobrovolný svazek měst a obcí Úzkokolejka, a to bez možnosti (alespoň) v prvních několika letech pronajatý majetek vrátit. Na schůzi věřitelů vyšlo navíc najevo, že zadlužené JHMD nemají na údržbu tratí dost peněz a tratě by si tak měl spolek pronajmout od strategického investora.

Černý Petr do rukou Úzkokolejky?

Krátce před Vánoci s v Jindřichově Hradci uskutečnilo veřejné fórum Živá úzkokolejka, kde byl plán představen. Někteří starostové měst a obcí ze svazku Úzkokolejka však záměr moc dobře nepřijali a fórum vnímali v podstatě jako snahu Jana Kysely a jeho týmu o to, aby si města a obce převzaly příslovečného Černého Petra a delší dobu neudržované tratě si za výše uvedených podmínek pronajaly. V úvodu zmíněným strategickým partnerem transakce má být firma Good Thing, která ale dle informací internetového Občasníku EU nezaplatila poplatek v řádech stovek tisíc korun za letní použití kolejí pro jízdy parních vlaků u Nové Bystřice, za což jí údajně hrozí ztráta licence železničního dopravce.

Hradecký starosta a předseda spolku Úzkokolejka Michal Kozár se na jednání zastupitelstva nechal slyšet, že pro záchranu úzkokolejky strkat hlavu do oprátky nehodlá. A měl k tomu příměru důvod. Na zprovoznění úzkokolejky bude totiž zapotřebí výrazně víc peněz, než bylo avizováno. Tzv. nenárokové finance by spolek patrně musel získat z krajských rozpočtů a z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Pokud by zde města a obce neuspěly, musely by nemalé náklady hradit z rozpočtů vlastních.

Varovné signály přibývají

Na zmíněném předvánočním setkání zástupců svazku měst a obcí Úzkokolejka došlo i na projednání dalšího působení hradeckého místostarosty Bohumila Komínka v dozorčí radě JHMD.

„V dozorčí radě firmy působím jako zástupce měst a obcí, nikoliv jako soukromá osoba,“ okomentoval věc Komínek a dodal, že pokud padne rozhodnutí o jeho odchodu, po Novém roce skončí.

Připomeňme, že vloni na podzim rezignoval jeden z jednatelů JHMD Jan Píšala a v prosinci oznámila odchod společnost Swietelsky Rail, která minulý rok v létě zajistila údržbu alespoň šestikilometrového úseku trati mezi Novou Bystřicí a Hůrkami a v podstatě na sebe převzala náklady s tím spojené. Obojí by pro města a obce mělo být určitým varováním. Jak by se do plánu na záchranu lokálky (Živá úzkokolejka) promítla rezignace Komínka, je otázkou.

Vedení měst a obcí na tratích úzkokolejky jsou k záchrannému plánu Jana Kysely poměrně rezervovaná i kvůli nedávno potvrzené nesjízdnosti tratí. Kde vzít snad desítky milionů korun, potřebných k jejich opětovnému sjízdnění? Mezi starosty panuje obava, že by bylo zapotřebí sáhnout do městských či obecních peněz, což by mohlo zabolet.

Chalupský: Řešení? Nový majitel

Senátor a zastupitel Jindřichova Hradce Jaroslav Chalupský se k věci vyjádřil následovně: „Původní reorganizační plán stávajících vlastníků lokálky je slepá kolej. Jen jsme ztratili další rok, z osmdesáti kilometrů tratí jsme zvládli zprovoznit jen šest u Nové Bystřice a struktura klíčových subjektů se začala rozpadat.“ A pozastavil se nad tím, proč do toho propletence namáčet města a obce s jejich rozpočty. „Už vůbec nevím proč platit za JHMD dluhy, vzniklé pod vedením Borise Čajánka a přebírat na svá bedra všechna rizika a starosti.“ Jediné, co by podle Chalupského dávalo smysl a naději do budoucna, je odkup podniku novým schopným majitelem.

Osud lokálky je stále ve hvězdách

Že by s penězi přispěchal stát, vyloučil ministr dopravy Martin Kupka. „Nemůžeme za stát nabídnout vykoupení jindřichohradecké úzkokolejky,“ řekl a dodal: „Stát nese odpovědnost jen za vybudování klíčových železničních tratí.“ A hradecká lokálka ten případ zjevně není.

Ale pak je tu stále ještě Albert Fikáček, provozovatel dopravní firmy Gepard Express, který už otevřeně deklaroval, že má zájem koupit úzkokolejku jako celek v rámci insolvenčního řízení a nadále ji provozovat. Připomeňme, že Gepard Express je smluvním partnerem jak Jihočeského kraje, tak Kraje Vysočina.

Osud lokálky bude tedy záviset na insolvenčním správci a na výsledku insolvenčního řízení. Jako nejhorší varianta se jeví likvidační rozprodej zadlužené firmy po částech. Takovýmto rozhodnutím úzkokolejka v současné podobě definitivně skončí.

- Miroslav Mareš, Svatopluk Doseděl -

.