06.03.2025
Třeboň – Operátorka městské policie přijala koncem ledna žádost od zdravotnické záchranné služby o...
01.03.2025
Jak bude vypadat letošní letní sezóna na hradecké úzkokolejce, je stále ve hvězdách, ale situace...
01.03.2025
Jindřichohradecké gymnázium Vítězslava Nováka má odpradávna dobré jméno. Jeho krásná budova stojí v...
Publikováno: 01.02.2025
Peněz bude zapotřebí víc a města a obce mohou krvácet
Spasí lokálku nový majitel? Gepard je prý pořád ve hře
Úzkorozchodné železniční tratě z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně by podle diskutovaného nového plánu Živá úzkokolejka pověřeného věřitele Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) Jana Kysely měl získat do třicetiletého pronájmu (s desetiprocentním ročním úrokem) dobrovolný svazek měst a obcí Úzkokolejka, a to bez možnosti (alespoň) v prvních několika letech pronajatý majetek vrátit. Na schůzi věřitelů vyšlo navíc najevo, že zadlužené JHMD nemají na údržbu tratí dost peněz a tratě by si tak měl spolek pronajmout od strategického investora.
Černý Petr do rukou Úzkokolejky?
Krátce před Vánoci s v Jindřichově Hradci uskutečnilo veřejné fórum Živá úzkokolejka, kde byl plán představen. Někteří starostové měst a obcí ze svazku Úzkokolejka však záměr moc dobře nepřijali a fórum vnímali v podstatě jako snahu Jana Kysely a jeho týmu o to, aby si města a obce převzaly příslovečného Černého Petra a delší dobu neudržované tratě si za výše uvedených podmínek pronajaly. V úvodu zmíněným strategickým partnerem transakce má být firma Good Thing, která ale dle informací internetového Občasníku EU nezaplatila poplatek v řádech stovek tisíc korun za letní použití kolejí pro jízdy parních vlaků u Nové Bystřice, za což jí údajně hrozí ztráta licence železničního dopravce.
Hradecký starosta a předseda spolku Úzkokolejka Michal Kozár se na jednání zastupitelstva nechal slyšet, že pro záchranu úzkokolejky strkat hlavu do oprátky nehodlá. A měl k tomu příměru důvod. Na zprovoznění úzkokolejky bude totiž zapotřebí výrazně víc peněz, než bylo avizováno. Tzv. nenárokové finance by spolek patrně musel získat z krajských rozpočtů a z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Pokud by zde města a obce neuspěly, musely by nemalé náklady hradit z rozpočtů vlastních.
Chalupský: Řešení? Nový majitel
Senátor a zastupitel Jindřichova Hradce Jaroslav Chalupský se k věci vyjádřil následovně: „Původní reorganizační plán stávajících vlastníků lokálky je slepá kolej. Jen jsme ztratili další rok, z osmdesáti kilometrů tratí jsme zvládli zprovoznit jen šest u Nové Bystřice a struktura klíčových subjektů se začala rozpadat.“ A pozastavil se nad tím, proč do toho propletence namáčet města a obce s jejich rozpočty. „Už vůbec nevím proč platit za JHMD dluhy, vzniklé pod vedením Borise Čajánka a přebírat na svá bedra všechna rizika a starosti.“ Jediné, co by podle Chalupského dávalo smysl a naději do budoucna, je odkup podniku novým schopným majitelem.
Osud lokálky je stále ve hvězdách
Že by s penězi přispěchal stát, vyloučil ministr dopravy Martin Kupka. „Nemůžeme za stát nabídnout vykoupení jindřichohradecké úzkokolejky,“ řekl a dodal: „Stát nese odpovědnost jen za vybudování klíčových železničních tratí.“ A hradecká lokálka ten případ zjevně není.
Ale pak je tu stále ještě Albert Fikáček, provozovatel dopravní firmy Gepard Express, který už otevřeně deklaroval, že má zájem koupit úzkokolejku jako celek v rámci insolvenčního řízení a nadále ji provozovat. Připomeňme, že Gepard Express je smluvním partnerem jak Jihočeského kraje, tak Kraje Vysočina.
Osud lokálky bude tedy záviset na insolvenčním správci a na výsledku insolvenčního řízení. Jako nejhorší varianta se jeví likvidační rozprodej zadlužené firmy po částech. Takovýmto rozhodnutím úzkokolejka v současné podobě definitivně skončí.
- Miroslav Mareš, Svatopluk Doseděl -
.