09.06.2023
Třeboň – Dvě hodiny po půlnoci 5. dubna, při běžné kontrole parkovišť ve Sportovní ulici, narazila...
01.06.2023
Insolvenční správkyně zkrachovalých Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) i členové věřitelského...
01.06.2023
Jindřichohradecká úzkokolejka je bezesporu fenomén a ke zdejšímu regionu vždy patřila jako k...
Publikováno: 01.06.2023
Jindřichohradecká úzkokolejka je bezesporu fenomén a ke zdejšímu regionu vždy patřila jako k velbloudovi hrb. Lokálka, poklidně kodrcající Českou Kanadou (hovoříme-li tedy jen o jižní větvi trati), byla hotovým symbolem bezstarostného léta, romantiky a krotkého dobrodružství. A což teprve, když do vagónů zapřáhli lokomotivu parní! Turisté se nechali vozit k lesnímu památníku Cimrmanova potupného vysazení z vlaku u Kaprounu, na Ratmírovský rybník, k Jindřišskému údolí nebo do Nové Bystřice se zámkem či muzeem amerických auto-veteránů. A ať už vláček opustili kdekoli, všude navštěvovali místní památky a provozovny živnostníků a utráceli tam své peníze. V součtu jistě nemalé. Jenže to zřejmě skončilo. Možná definitivně. Úzkokolejka se stala předmětem podivných her (jde samozřejmě o prachy), její pražce zarůstají travou a vlaky, místo toho, aby vozily turisty, už několik měsíců jen stojí a chřadnou. Jak moc úbytek letních návštěvníků pocítí konkrétně živnostníci v Nové Bystřici? A nezmění se trať na cyklostezku? Novobystřický starosta Jiří Zimola odpovídá.
Pochybnosti o tom, že lokálka letos v létě pojede, neutuchají, spíš stále sílí, a bystřičtí živnostníci i živnostníci z okolních vsí předpokládají pokles sezónních tržeb až o desítky procent. Jsou „lokálkoví“ turisté pro region skutečně tak zásadní?
J. Zimola: Abych mohl fundovaně odpovědět a odhad míry poklesu tržeb potvrdit, musel bych být v kůži těch živnostníků. Věřím však, že když tohle říkají, dobře vědí, o čem mluví. Mám dojem, že například hospůdku v nedalekém Kaprounu navštěvovali kromě cykloturistů hlavně lidé, kteří vystoupili z lokálky u památníku Járy Cimrmana. Takže tento podnik malér kolem lokálky pocítí určitě. A takových bude nejspíš víc. Vždycky, když lokálka přijela do Nové Bystřice, vyvalil se z vagónů dav lidí, kteří pak ve městě jistě jen tak nekoukali. Zamířili do muzea veteránů, do restaurací, do cukráren… A všude platili. Letos to asi bude jiné. Bohužel.
Můžete situaci pozitivně ovlivnit? Jak z pozice starosty, tak z pozice člena nového spolku Jindřichohradecká úzkokolejná dráha?
J. Zimola: Nějaké řešení se snažím hledat od počátku. A nejsem sám, stejné úsilí vyvíjí celý vámi zmíněný spolek zainteresovaných měst a obcí. Neustále však narážíme na obstrukce ze strany pana Čajánka (viz předchozí text, pozn. red.), které zřejmě zapříčiní to, že letos v létě vlaky na úzkokolejku nevyjedou. Což ovšem neznamená, že je všemu konec navěky. Najít řešení je nepochybně i v zájmu pana Čajánka. Když lokálku nedokáže provozovat on, tak ať společnost JHMD nabídne někomu, kdo provozování úzkokolejky zvládne. Koneckonců, jak známo, zájemce už se objevil.
Dáváte na příslušných místech dostatečně hlasitě najevo, že o zachování úzkokolejky opravdu hodně stojíte? Vy osobně i celý jmenovaný spolek?
J. Zimola: Křičíme sice hlasitě, já taky, ale ano, nejspíš by šlo křičet ještě víc. Otázkou je, jak moc je takový křik efektivní. Osobně mám velkou důvěru v paní insolvenční správkyni, která se chová velmi solidně a evidentně má zájem dovést anabázi ke konci, jenž by ovšem zároveň neznamenal konec celé úzkokolejky. Pan Čajánek o mou důvěru naopak dávno přišel.
Před časem jste zmínil katastrofickou vizi. Úzkokolejka skončí, koleje budou vytrhány a na jejich náspu vznikne cyklostezka. Začíná to zavánět realitou?
J. Zimola: Doufám, že ne! Tehdy jsem to uvedl skutečně jen jako katastrofickou vizi. Tohle se prostě stát nesmí! Úzkokolejka je historická památka a technický unikát a my všichni musíme udělat maximum pro to, aby byla zachráněna. Pro nás i pro generace příští.
- Svatopluk Doseděl -