Město koupí areál Karla Franka. Peněz to bude stát opravdu dost.

01.10.2022

V letním dvojčísle jsme informovali, že Rada města údajně nesouhlasí s nabídkou developera Karla...

[přečtěte si celý článek]


Věra Martinová exkluzivně pro Žurnál

01.10.2022

Snažím se žít v poklidu a pro bulvár tím pádem nejsem zajímavá. Ta skutečnost mě tedy ani trochu...

[přečtěte si celý článek]


Neprojel a ničil

06.09.2022

J. Hradec – Sedmadvacetiletý řidič vypůjčené Škody Fabia poničil dřevěnou lávku přes mokřad rybníku...

[přečtěte si celý článek]


...další články

Starostka Nové Olešné Lenka Hynková: Se zákazem tranzitu bych se ztotožnila.

Publikováno: 05.05.2017

O názor na téma silničního provozu v Nové Olešné jsme pochopitelně požádali starostku obce Lenku Hynkovou. Ta ze stávající situace nadšena není a návrat nákladních automobilů na původní trasu vedoucí přes Kunžak by uvítala. Na druhou stranu ovšem poznamenává: „Kdyby řidiči v kritickém úseku dodržovali nařízenou maximální třicetikilometrovou rychlost, bylo by tu malérů mnohem míň.“

Před dvěma roky jsme spolu hovořili o plánovaném obchvatu obce. Je v tomto směru něco nového?

L. Hynková: Ne. O tom, že by se v souvislosti s obchvatem obce něco dělo, žádné informace nemám. O obchvatu se mluví už celé roky. Je známo, kudy by měl vést, ví se, že by stál odhadem 308 milionů korun, ale to je zatím všechno.

Největší problém představuje zdejší dvojitá zatáčka ve svahu na konci obce…

L. Hynková: Přesně tak. Správce komunikace, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), nad ní nedávno vybudoval červený brzdící pruh, ale jestli to bude co platné, to se teprve ukáže. Poslední čtyři měsíce v tom místě každopádně k žádné nehodě nedošlo. Pravdou však je, že o menších kolizích, k nimž dojde v noci, se často ani neví. Že se něco stalo, se zpravidla pozná až druhý den podle rozbitého skla a jiných stop. ŘSD nám také navrhlo, abychom tuto komunikaci dočasně uzavřeli s tím, že oni by nám podél ní nainstalovali svodidla. Kromě malého úseku vše na náklady ŘSD. Obecní zastupitelé ale bohužel zastávají názor, že uzavření silnice by dobré nebylo.

Obcí prý projíždí i náklaďáky označené cedulkou ADR, tedy automobily převážející například chemický odpad…

L. Hynková: To se mi nezdá. Pokud by přes naši obec auta s takovýmto nebezpečným nákladem jezdila, měla bych o tom být informována. Toto sdělit je povinností každého dopravce. A já tuto informaci nemám. Doprava je tady hustá, jistě, ale tohle ne.

Řešením vaší situace by byl jistě návrat nákladní dopravy na původní trasu.

L. Hynková: Nepochybně. Vrátit nákladní automobily na původní trastu od Jindřichova Hradce přes Kunžak a dále na Telč, to by bylo řešení. Z této trasy k nám byly náklaďáky odkloněny jen proto, že začala rekonstrukce viaduktu před Kunžakem a jezdit se tamtudy nedalo.

Rekonstrukce viaduktu skončila v roce 2004.

L. Hynková: No právě. Před třinácti lety. Nechápu, co návratu do původního stavu třináct let brání. Provizorium chápu, ale tohle ne.

Váš problém mají i jiné obce na trase. Neuvažujete o spojení sil?

L. Hynková: Jednou už jsme síly spojili, ale k ničemu to nebylo. Na ministerstvu dopravy to smetli ze stolu, dost mě to zklamalo. Boj ale nevzdávám. Osud Nové Olešné sdílí i Jarošov nad Nežárkou a Studená. Kdybychom se dohodli na společném postupu s cílem zakázat tranzit přes naše obce, mohli bychom začít vyvíjet další tlak na příslušnou instituci, jíž je buď ŘSD nebo možná až ministerstvo dopravy. Ano, zákaz tranzitu je varianta, s níž bych se určitě ztotožnila.

Jak na věc pohlíží občané Nové Olešné?

L. Hynková: Spokojeni nejsou. Pohyb po komunikaci bez chodníků a místa pro úhyb je opravdu nebezpečný. Člověk se musí mít na pozoru i cestou do obchodu nebo do školy. Vloni v listopadu se však v obci uskutečnilo měření hluku a lidé, v jejichž nemovitostech byly naměřeny odpovídající hodnoty, získali zdarma plastová okna. Takže tito snad důvod k troše spokojenosti mají.

Přichází v úvahu nějaká forma prevence?

L. Hynková: Ale ano, třeba již zmíněný brzdící pruh. A v kritickém úseku je povolena jízda maximálně třicítkou, jenže řidiči jak nákladních, tak osobních aut nařízení zhusta nedodržují. Několikero policejní měření to jasně prokázalo, ale dopraváci tady nemůžou být pořád, to je jasné. Jsem přesvědčena o tom, že kdyby řidiči třicítku respektovali, bylo by tu malérů mnohem míň. A co se další prevence týče… Instalaci bezpečnostních prvků, jako je informační ukazatel rychlosti atp., policisté vyloučili. V tomto místě to prý smysl nemá.

- Svatopluk Doseděl -