Pandemický zákon prošel i přes veto senátorů. Není Senát zbytečný?

01.04.2022

V pondělí 21. února podepsal prezident Miloš Zeman zákon ze dne 18. února 2022, jímž se mění zákon...

[přečtěte si celý článek]


Jindřichohradecký kastelán Jan Mikeš: Hrad a zámek krizi přežil a žít bude dál.

01.04.2022

Státní hrad a zámek Jindřichův Hradec je jedním hlavních nositelů kultury ve městě. Během sezóny se...

[přečtěte si celý článek]


Petr Lexa, hlas kapely Slza, exkluzivně pro Žurnál

01.04.2022

Jindřichohradecké Kulturní centrum Jitka připravilo na jarní sezónu opravdu nabitý program....

[přečtěte si celý článek]


...další články

Starostka Nové Olešné: Úředníci se za námi ani nenamáhají přijet a rozhodují od stolu.

Publikováno: 06.07.2015

Dopravní situace v Nové Olešné je dlouhodobě nedobrá. Jak informujeme v předchozím článku, žití v domech podél centrální hlavní silnice, má k ideálnímu hodně daleko. Neutuchající dopravní ruch, zejména hlučná kamionová doprava, tu lidem drásá nervy a výjimkou nejsou ani s tímto problémem související škody na jejich majetku. Několik možností řešení neutěšené situace se nabízí, ale během posledních dvaceti let nebyla realizována ani jedna z nich. Kde je tedy příslovečný zakopaný pes? Co se bude dít dál? A bude se vůbec něco dít? Zeptali jsme se Lenky Hynkové, která je v obci už devět let starostkou.

Problémy s dopravní situací v Nové Olešné trvají dvacet let. Přitom od počátku byla příčina potíží prezentována jen jako dočasná. Co si o takové dočasnosti myslíte?

L. Hynková: Počátky této záležitosti znám jen z doslechu. Bývalí zastupitelé mi svého času skutečně sdělili, že jim bylo řečeno, že co se týče změny provozu na zdejší hlavní silnici, jedná se jen o opatření dočasné. Takovéto „dočasně“ se mi ale ani trochu nelíbí. Kdyby byla kamionová doprava vedena přes Kunžak, tak jako dřív, bylo by to nesrovnatelně lepší. Na rozdíl od nás nemají totiž v Kunžaku ostrou zatáčku v kopci a mají tam chodníky.

S kým v této věci jednáte?

L. Hynková: Vzhledem k tomu, že jde o státní komunikaci, jednám s vedoucím provozního úseku Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v Českých Budějovicích Tomášem Voráčkem. A také s hradeckou policií, která sem jezdí měřit rychlost. Měření nejsou sice častá, ale když policisty pozveme, přijedou.

Řešením by byl dlouho slibovaný obchvat obce. Na čem to pořád vázne? Jen na penězích?

L. Hynková: Upřímně řečeno nevím. Slyšela jsem, že na Kraji byla realizace tohoto záměru posvěcena už dávno. Finance zde však roli určitě hrají. Poslední částka, o níž se hovořilo, byla tuším 308 milionů korun za přemostění rybníku. Kde by ty peníze vzali?

Je tu prý ještě několik nápadů… Návrat do původního stavu (hlavní tah opět přes Kunžak), zjednosměrnění provozu pro kamiony (od Budějovic přes Kunžak, od Brna přes N. Olešnou) nebo instalace semaforu, který by průjezd obcí řídil. Jaké máte na tyto možnosti názor?

L. Hynková: Instalace semaforu je v jednání, ale jednosměrka pro kamiony se mi jeví jako řešení nedostatečné. Osobně jsem jednoznačně pro návrat k původnímu stavu, tedy pro vedení hlavního tahu České Budějovice – Brno přes Kunžak. Pan Voráček z ŘSD mi radí, abych se s tím obrátila na ministerstvo dopravy. Na ŘSD jsou prý malí páni.

Jednáte o semaforu nebo jen o světelné tabuli, informující řidiče o překročení povolené rychlosti?

L. Hynková: Vlastně o obojím. Uvidíme, co mi nakonec bude povoleno. Bavíme se totiž o silnici první třídy, kde si moc vyskakovat nemůžu. Vždyť tady nemáme ani přechod pro chodce! Na silnici první třídy může být totiž přechod jedině mezi chodníky, a chodníky zde nejsou, protože tu na ně není místo.

Dopravní nehody zde nejsou nic výjimečného, ovšem statisticky je tady nehodovost nízká. Údajně je to tím, že řidiči své kolize zhusta nehlásí…

L. Hynková: Je to přesně tak. A svědky každá bouračka nemá.

Přidala jste se k iniciativě obcí, ležících na silnici 1/23, zúčastnila jste se jednání představitelů těchto obcí v Třebíči, podepsala jste tam memorandum, ale pozitivní efekt se nedostavil. Mluvčí ministerstva dopravy řekl, že problematika této silnice, respektive lidí, kteří u ní žijí, není prioritní. Jak byste to okomentovala?

L. Hynková: Mluvčí to řekl vloni na podzim v televizi a mě se jeho slova pochopitelně ani trochu nezamlouvají. Stejně jako úředníci, kteří se za námi ani nenamáhají přijet a zásadní rozhodnutí učiní jednoduše od stolu. Uvedený výrok mi připadá naprosto ostudný.

Vidíte alespoň malý důvod k optimistickému pohledu do blízké budoucnosti?

L. Hynková: Nejsem pesimistický člověk, jenže v tomto případě žádný důvod k optimismu nevidím. Bohužel. Tím nicméně neříkám, že to vzdávám. Chci věřit, že sem jednou dostaneme kompetentního ministerského úředníka, který si to tu prohlédne, pochopí a pomůže nám.

- Svatopluk Doseděl -

 

Styčný úředník z ŘSD mlčí

 

Pro úplnost reportáže z Nové Olešné jsme se pokusili kontaktovat i vedoucího provozního úseku Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v Českých Budějovicích Tomáše Voráčka, leč neúspěšně. Pan Voráček telefon nebral a na otázky zaslané na jeho e-mail do uzávěrky červnového vydání nereagoval. Dodejme, že dosavadní přístup jmenovaného úředníka, byl dle slov starostky Nové Olešné Lenky Hynkové vstřícný a spolupráce s ním bezproblémová.

(sd)