06.04.2023
Třeboň – Příčinou problémového soužití v bytových domech bývají i domácnosti, které svým životním...
31.03.2023
Co bude s jindřichohradeckou úzkokolejkou? Tuto otázku si klade laická i odborná veřejnost už...
31.03.2023
Tristní součinnost JHMD a mlžení kolem stavu účtů Internetový Občasník Evropské unie v polovině...
Publikováno: 31.03.2023
Co bude s jindřichohradeckou úzkokolejkou? Tuto otázku si klade laická i odborná veřejnost už poměrně dlouho a Žurnál se tématem několik měsíců také zabývá. Rekapitulace tristního případu jistě není zapotřebí, uveďme jen, že společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), která úzkokolejku provozuje, je v insolvenci, takřka bez zaměstnanců a bez licence dopravce, jež jí k činnosti ještě nedávno opravňovala. Osud JHMD řeší insolvenční správkyně a ve věci se angažuje i nedávno založený spolek šestnácti měst a obcí podél úzkorozchodné trati, jejichž zájem na jejím zachování je jednoznačný. A situace se neustále vyvíjí.
Jedna z posledních zpráv říká, že návrat vlaků hradecké lokálky na koleje až tak nereálný není a v lepším případě by k němu mohlo dojít dokonce už letos. Provozu úzkokolejky na tratích Jindřichův Hradec-Nová Bystřice a Jindřichův Hradec-Obrataň by se zřejmě rád chopil Albert Fikáček z Brna, jehož společnost Gepard Express disponuje příslušnými licencemi a mandát k provozování drážní dopravy tudíž má. O problematice úzkokolejky už podnikatel jednal i s vedením Jihočeského kraje a upozornil zde na známý fakt, že pokud letos v létě lokálka nevyjede, může atrakce skončit definitivně. Jak samotná trať, tak drážní vozidla, jezdící po ní. Nepoužívání ruku v ruce s povětrnostními vlivy totiž brzy zlikviduje jedno i druhé.
Brněnský podnikatel si zřejmě uvědomuje, že provozování úzkokolejky minimálně zpočátku výdělečné nebude, a sám konstatuje, že výhradně generováním zisku v této věci motivován není. Lokálku prý bere jako technické a kulturní dědictví, jež je třeba zachránit a udržet při životě. Realizace záměru však závisí na jeho domluvě s vlastníkem železniční infrastruktury, tedy s JHMD (potažmo s akcionáři), bez jejichž vstřícného přístupu je změna provozovatele záležitostí pouze rozehranou. Dodejme, že předsedou představenstva JHMD je stále někdejší ředitel firmy Boris Čajánek a dosavadní debaty se prý vyvíjejí slibně. V případě dohody by vlaky lokálky mohly vyjet už letos v létě. Jenže… Pokud k uvedené dohodě nakonec dojde, budou ještě v JHMD stávající, odborně zdatní zaměstnanci? Nezmizí zatím tito specialisté na provoz úzkorozchodné trati v hlubinách trhu práce? Jestli ano, bude záchrana lokálky jistě o poznání obtížnější. Technické pracovníky, kteří firmu ještě neopustili, prý společnost Alberta Fikáčka motivuje k setrvání tím, že pro dílnu JHMD pomáhá obstarávat zakázky, díky nimž zaměstnanci zatím bez výplat nejsou. Nezbývá tedy než věřit, že tento status quo do obnovení provozu úzkokolejky vydrží.
- Svatopluk Doseděl -