07.06.2024
Třeboň – Ve čtvrtek 18. dubna krátce po půlnoci zasahovali městští strážníci společně s hlídkou...
01.06.2024
Jiří Zimola: S participací měst a obcí souhlasím Boj o život zkrachovalé úzkokolejky...
01.06.2024
Je už konečně vidět? Světlo na konci tunelu? Zdá se, že ano, ale jen to nezakřiknout. Jednání spějí...
Publikováno: 01.06.2024
Jiří Zimola: S participací měst a obcí souhlasím
Boj o život zkrachovalé úzkokolejky Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) pokračuje. Situace dospěla do stavu, kdy by se měly zásadním způsobem zapojit obce na obou tratích a bez vlastní finanční účasti napomoci tomu, aby se lokálka konečně opět rozhýbala. Jeden z členů představenstva JHMD vyrukoval s plánem, který by sice fungovat mohl, ale nejdřív jej musí posvětit věřitelé. Starosta Nové Bystřice Jiří Zimola říká: „Doufám, že reorganizační plán přijmou.“
Jak oživování úzkokolejky probíhá?
J. Zimola: Popravdě lépe, než jsem čekal. Zdá se, že zatím dochází k názorové shodě všech hlavních aktérů, a to vypadá nadějně. Soudem pověřený akcionář JHMD Jan Kysela představil plán reorganizace firmy a pokud věřitelský výbor tento plán schválí, úzkokolejka bude moci dále existovat. V opačném případě budou věřitelé muset úzkokolejku prodat, byť se ztrátou. Jiné řešení není. Pak by se ale mohlo stát, že úzkokolejku někdo koupí tzv. na šrot a žádné oživování lokálky se konat nebude. Doufám, že věřitelé reorganizační plán přijmou. Nehledě na to, že by měli šanci dostat lepší peníze.
Vedle stávajícího spolku měst a obcí Jindřichohradecká úzkokolejná dráha má vzniknout dobrovolný svazek obcí na obou tratích, který by se poté stal veřejnoprávním vlastníkem dopravní infrastruktury, tedy kolejí, nádraží atp. Je to součást plánu pana Kysely. Co na to říkáte?
J. Zimola: S participací měst a obcí souhlasím. Věřím, že Nová Bystřice by se ke svazku obcí připojila také. Správně říkáte, že zmíněný spolek obcí by existoval pořád, netransformoval by se do svazku, obce ze spolku by do nového svazku jenom vstoupily. Vznikem onoho svazku bychom věřitelskému výboru dali jasně najevo, že to s úzkokolejkou myslíme vážně. Věc by dostala institucionální rámec.
(Redakčně dodatečně doplněno: Na jednání zastupitelstva 25. dubna přítomní zastupitelé vstup Nové Bystřice do svazku obcí jednomyslně schválili.)
Údržba tratí by prý nevyžadovala žádné obecní peníze, ale někteří starostové obcí na tratích tomu moc nevěří.
J. Zimola: Pan Kysela plánuje, že se svazek obcí stane majitelem infrastruktury, ale do oprav a údržby tratí obecní peníze vkládat nebude, neboť bude fungovat systém samofinancování. Vysvětlím. Jestliže si kraje u dopravce objednají určitý počet kilometrů, což Jihočeský kraj i Kraj Vysočina slíbili a minimálně pro letošek i udělali, dosáhne svazek obcí na finanční příspěvek ze Státního fondu dopravní infrastruktury a těmito penězi bude moci údržbu tratí hradit, respektive za ni platit společnosti Swietelsky Rail, která má tratě servisovat. A nesmíme zapomenout na nájemné od dopravce, jehož vlaky budou po našich kolejích jezdit. Jak mi bylo řečeno, pokud by došlo k mimořádné události, vyžadující investici třeba v řádu desítek milionů korun, svazek obcí by požádal kraje či ministerstvo dopravy o dotaci. Přísliby máme a věříme jim.
Svazek obcí má být svazek dobrovolný, a tudíž není nutno, aby do něj vstoupily všechny obce na tratích. Nebudou nečlenské obce nějak znevýhodněny?
J. Zimola: Ne. S tím, že se některá obec nepřipojí, stanovy svazku počítají. A rozhodně by to neznamenalo, že na nádraží nečlenské obce lokálka stavět nebude. Svazek obcí bude de facto symbolem společné podpory záchrany úzkokolejky. Předpokládám, že díky němu budou jednání se státem, s věřiteli i s komerčními partnery snazší. Chceme, aby všem bylo jasné, že majitelem úzkokolejky je transparentní subjekt, který si uvědomuje, že kromě ekonomického aspektu je tu i sociální, kulturní a historický přínos do regionu a pro udržení lokálky při životě hodlá udělat maximum.
- Svatopluk Doseděl -